Bij het starten van een nieuwe website is het kiezen van een domeinnaam een van de eerste en meest belangrijke beslissingen die je moet maken. Die keuze zal het succes van de website op elk gebied beïnvloeden.
Moet ik kiezen voor een trefwoorddomein?
Jarenlang hebben online marketeers domeinen gebruikt met doelgerichte trefwoorden om de doorklikratio en de positie in zoekmachines te verhogen. Veel SEO strategen gebruikten domeinen die exact overeenkwamen met het zoekwoord waar ze zich op richtten. Bijvoorbeeld, als ze wilden scoren met "rode rozen kopen" dan gebruikten ze “roderozenkopen.nl”. Dit soort trefwoorddomeinen boden twee voordelen. De aanwezigheid van het zoekwoord in het domein was een ranking factor en het moedigde andere webmasters aan om het zoekwoord op te nemen in de anchor-tekst bij het linken naar de site.
Echter, in het licht van de recente Google updates, zijn dit soort domeinen niet meer zo nuttig als ze ooit waren. Onderzoek door High Position heeft aangetoond dat de gemiddelde positie van trefwoorddomeinen daalde van 13.4 naar 26.6, en dat het gemiddelde trefwoorddomein in de top 10 daalde van positie 3.2 naar 11.9.
Door deze trend, in 2010 begonnen, hebben veel SEO specialisten het gevoel dat trefwoorddomeinen in de toekomst nog minder van invloed zullen zijn. Dit betekent niet dat je ze moet vermijden, maar het betekent wel dat zoekwoorden niet de primaire factor moeten zijn bij het bepalen van een nieuwe domeinnaam.
Trefwoorddomeinen zorgen voor een verhoogde doorklikratio
In sommige gevallen kan het bezit van een eersteklas trefwoorddomein de doorklikratio verhogen op advertenties en de zoekresultaten. Uit een studie gepubliceerd door Memorable Domains bleek dat "Advertenties met een relevante domeinaam die exacte trefwoorden bevatte (ElectricBicycles.co.uk) aanzienlijk beter scoorden dan identieke advertenties met een alternatieve generieke (YourBikes.co.uk) of niet-generieke (InAHurry.co.uk) domeinnaam.”
Is een trefwoorddomein vanwege dit hoge doorklikratio een slimme keuze? Overweeg deze factoren:
- Wat is het zoekvolume? Gebruik Google's Hulpprogramma voor zoekwoorden om het zoekvolume van het trefwoord dat je wilt gebruiken te onderzoeken.
- Wat is de prijs van het domein? De meeste eersteklas trefwoorddomeinen zijn reeds geregistreerd en zijn moeilijk te verkrijgen, lees erg duur.
- Is het een .nl? Een .info domein is veel minder waardevol dan een .nl domein. Een .com domein kan ook interessant zijn als je veel internationaal zaken doet.
Belangrijker dan zoekwoorden, de domeinnaam als merk
Het hebben van een domeinnaam die overeenkomt met een relevant trefwoord biedt een aantal voordelen, maar er is een grotere factor die u moet overwegen: het domein als merk.
Uw merk is belangrijk, en uw domeinnaam is het fundament waarop uw online merk zal worden gebouwd. Uw domeinnaam is hoe gebruikers u zullen vinden, herinneren, delen en zich identificeren met uw bedrijf online. Zowel in social media als in zoekmachines is de domeinnaam de belangrijkste manier waarop gebruikers kunnen zien naar wie de link zal leiden.
Terwijl sommige marketeers denken dat SEO alleen draait om zoekwoorden en links, is de realiteit dat Google vooral van merken houdt. Google CEO Eric Schmidt zei ooit "Merken zijn de oplossing, niet het probleem. Door merken is het makkelijker om de enorme brei aan informatie te doorzoeken.” De eerste stap naar het bouwen van een merk is het kiezen van een domeinnaam die goed in de markt te zetten is.
7 tips voor het kiezen van een merkdomein
Houd rekening met deze 7 factoren bij het kiezen van een domeinnaam die makkelijk te positioneren is.
Kies een .nl extensie. In de meeste gevallen is .nl de beste keuze. Dit komt omdat een .nl de norm is. De meeste gebruikers gaan ervan uit dat een Nederlands bedrijf een website heeft met een .nl.
Wees te onthouden. Gebruikers moeten je domeinnaam/merk gemakkelijk kunnen onthouden. Je hebt alleen een blijvende invloed op mensen als ze je herinneren.
Wees relevant. Woorden hebben impliciete betekenissen en connotaties, doe van te voren onderzoek om ervoor te zorgen dat je domeinnaam het gewenste bericht communiceert.
Wees gemakkelijk te spellen. Vermijd verkeerd gespelde woorden, opzettelijke spelfouten en koppeltekens. Als je een domeinnaam met cijfers koopt, bijvoorbeeld 1telefoon.nl, koop dan ook de domeinnaam met het nummer uitgeschreven, eentelefoon.nl.
Klink gezaghebbend. Je domeinnaam moet betrouwbaar klinken. Onthoudt Margaret Thatcher's advies: "Krachtig zijn is als het zijn van een dame. Als je mensen moet vertellen dat je het bent, dan ben je het niet." Vermijd een domeinnaam zoals bestetelefoon.nl.
Korter is beter. Houd je domeinnaam kort, 1 of 2 woorden is het beste. De top 100.000 websites hebben gemiddeld 9 tekens in hun domeinnamen.
Wees uniek. Een van je marketingdoelstellingen zou moeten zijn om een sterk merk te bouwen dat zich onderscheidt van je concurrenten. Begin met het kiezen van een unieke en onderscheidende domeinnaam. Domeinnamen als onlinediscounttelefoonwinkel.nl klinken generiek en onopvallend in vergelijking met namen zoals google.nl, zalando.nl of bol.com. Die klinken uniek.
Meer informatie over domeinnamen? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.
bron: searchenginejournal.com