Je zet internationaal marketing in, maar je hebt geen idee hoe je je afzetmarkt kunt analyseren om zodoende te bekijken of je marketing wel overal even effectief is? Er zijn verschillende goeroes op het gebied van cultuur en cultuur management, binnen dit artikel worden Geert Hofstede en Edward T. Hall besproken.

Waarom rekening houden met cultuur in je marketing?

Er zijn verschillende manieren denkbaar waarom jij je marketing af zou stemmen op een specifieke cultuur of specifieke cultuurkenmerken. Zo is het in China bijvoorbeeld effectiever om als General Manager (of CEO) te communiceren in onderhandelingen, in plaats van het gebruik van sales manager of sales executive.

cultuurverschil.jpg
Een simpel cultuurverschil kan al voor een slechte eerste indruk zorgen.

Cultuurgoeroes

Geert Hofstede – Zes dimensies

Opgeleid als werktuigbouwkundig ingenieur en later bekend geworden door zijn interculturele studies, is Geert Hofstede één van ‘werelds belangrijkste onderzoekers geweest op het gebied van cultuur. Door uitgebreid onderzoek verspreid over uiteindelijk meer dan 50 landen ontwikkelde hij een manier om culturen te kunnen onderscheiden en verklaren.

Zijn manier om culturen te onderscheiden wordt omschreven met een zestal dimensies, die verschillen tussen culturen kunnen verklaren. Door deze dimensies goed te kennen is het mogelijk je marketingaanpak dusdanig

Power Distance Index
Uncertainty Avoidance Index
Individualism (vs. Collectivism)
Masculinity (vs. Femininity)
Long Term orientation (vs. Short term orientation)
Indulgence (vs. Restraint)

Lees hier meer over de zes dimensies van Geert Hofstede

Edward T. Hall – High context en low context

Edward T. Hall (1914-2009) is bekend vanwege zijn onderzoeken/werk omtrent interculturele relaties en communicatie. Na een Bachelor en een Master studie, behaalde Hall in 1942 zijn Ph.D. in de antropologie aan de Columbia University. Hall wist zijn kennis te gebruiken om een opsplitsing te maken in culturen. Zo onderscheidde hij zijn inmiddels wereldwijd bekende ‘high en low context culturen’. In principe heeft de high context / low context scheiding te maken met hoeveel informatie nodig is om effectief met iemand te communiceren.

Lees hier meer over de high context en low context van Edward T. Hall

Meer informatie over marketing? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

Keywords: Internationale marketing, cultuur, cultuurverschillen, geert hofstede, zes dimensies cultuur, edward t hall, high context, low context

cultuur