Creativiteit speelt anno 2020/2021 een steeds grotere rol. Met alleen een leuke tekst en een mooi beeld ben je er nog niet. Zeker bij e-mailings niet. Tegenwoordig krijgt iedereen de hele dag door nieuwsbrieven en mailings met informatie en aanbiedingen. Wil je opvallen tussen alle content die er is, dan dien je continu bezig te zijn met mooie, creatieve en doeltreffende e-mailcampagnes. Verras jouw (potentiële) klanten en zet interactieve mails in. Wat en hoe? Wij leggen het uit!
Interactieve mails
Interactieve mails zijn e-mails waarbij de lezer direct een interactie aangaat. Interactiviteit kan door middel van een klik op de link, maar ook door het invullen van een formulier, enquête of poll; er zijn talloze voorbeelden te noemen. Wat je ziet is dat de acties die in de website zijn geïntegreerd steeds meer terugkomen in e-mails. Hiermee verras je de lezer en dit zorgt ervoor dat je meer bereik creëert, meer waardevolle informatie kan delen en meer van jouw bedrijf kan laten zien.
Zet personalisatie in
Er zijn vele manieren om aan informatie van jouw lezer te komen. Zet bijvoorbeeld enquêtes in om informatie als interesses, NAW-gegevens, leeftijd en geslacht van jouw doelgroep te verkrijgen. Zodra je deze belangrijke informatie binnen hebt, kun je dit in volgende e-mailings gebruiken. Daarmee maak je de mail nog persoonlijker, wat de lezers weer zal aanspreken.
Maak gebruik van psychologie
Maak in jouw interactieve content gebruik van krachtige psychologische triggers om zo de aandacht van de lezers te trekken. Op deze manier kun je vertrouwen opwekken en kun je ervoor zorgen dat de lezer tot interactie wordt gedreven. Onderzoek waarom er op jouw mail wordt klikt en hoe de persoon hierop acteert. Begrijp de gedachtegang en zet hiermee een succesvolle interactieve e-mailcampagne op.
Verras de lezer
Weet wie jouw lezers zijn en waar deze groep naar op zoek is. Als je deze informatie goed voor ogen hebt kun je hierop in spelen. Zorg dat jouw lezer herkent wat je schrijft. Pas creativiteit toe in jouw mails waardoor de lezer meer geïnteresseerd wordt. Bedenk iets waar je jouw lezer mee verrast. Bijvoorbeeld een spelelement gericht op jouw bedrijf.
Pas interactiviteit toe in je mails
Interactiviteit toepassen in je mails vergt veel inspanning en onderzoek. Welke elementen zet je in om interactiviteit op een goede manier terug te laten komen in jouw mails? Er bestaan diverse mogelijkheden:
- Call-to-action button
Met deze knop wordt de lezer direct doorverwezen, bijvoorbeeld naar een conversiemogelijkheid of interessante pagina op jouw website.
- Beoordelingselement
Met een klik op de knop kan jouw lezer aangeven wat hij of zij van de e-mail vindt. Dit element kun je uitgebreid maken of beperken tot één of twee vragen.
- Spelelement
Houd de aandacht langer vast met een spelelement. Voorbeelden zijn een puzzel waarbij er een nieuw product tevoorschijn komt, een quiz of een draaischijf waarmee de lezer een korting kan ‘winnen’.
- Hamburgermenu
De lezer kan navigeren en beslist zo zelf welke informatie hij of zij relevant vindt.
- GIF
Een bewegend beeld trekt direct de aandacht.
- Cinemagraph
Combinatie tussen video en afbeelding waarbij er een deel in de foto continu beweegt.
Wil jij meer interactie in jouw mails?
Onze marketeers en designers helpen jou graag om een succesvolle interactieve e-mailcampagne op te zetten. Stuur ons een berichtje of neem contact met ons op via 0229-272700.