Instagram gaat het aantal likes op geplaatste foto’s verbergen voor de buitenwereld, zodat alleen degene die de foto geplaatst heeft dit nog kan zien. Dit werd eerst alleen in Canada getest, maar het is nu uitgerold naar meerdere landen.
Heb jij weleens een foto verwijderd omdat deze heel weinig likes kreeg in vergelijking met je andere foto's? Dan ben je niet de enige! Instagram wil dat volgers zich op jouw foto of video zelf richten in plaats van het aantal likes dat je hiervoor krijgt. Deze nieuwe update wordt nu getest in onder andere Australië, Brazilië, Ierland, Italië, Nieuw-Zeeland en Japan.
Goed voor je mindset
Het positieve aan de like-verberging is dat je vrijer kunt posten, zonder je té druk te maken om de beste tijd voor het plaatsen van een nieuwe foto of video. Zo kun je je ook meer richten op wat je nou écht wil posten in plaats van wat je denkt dat scoort op Instagram. Bij Instagram Stories zie je namelijk ook geen aantal weergaven en dit is immens populair onder gebruikers, merken en influencers.
Ook kan dit goed zijn voor jouw mindset op Instagram, gezien menig persoon zich (stiekem) nog wel eens druk maakt om het aantal likes op zijn selfie of creatie.
Het kaf van het koren scheiden
Maar wat houdt deze ontwikkeling nou eigenlijk in voor influencers en bedrijven die Instagram inzetten?
Het kan voor bedrijven moeilijker worden om influencers te vinden op Instagram. Nu kun je nog het aantal volgers afwegen tegen het aantal likes op een foto om diegene zijn authenticiteit te beoordelen. Iemand die door honderdduizend accounts wordt gevolgd maar slechts honderd likes op een foto krijgt valt zo door de mand.
Anno 2019 is het voor bedrijven belangrijker om veel bereik en interactie te hebben dan een groot aantal volgers. Wanneer een deel van die interactie verborgen wordt, en de cijfers dus anders uitvallen, zouden bedrijven van influencermarketing kunnen overstappen op betaald adverteren om zo meer bereik te krijgen op Instagram. Ook zouden nieuwe influencers moeilijker voet aan de grond kunnen krijgen.
Creatiever en proactiever
Je zou dus denken dat dit voor influencers geen welkome verandering is, maar sommigen zijn juist enthousiast over de beslissing die Instagram heeft genomen. Gezondheidsinfluencer @davecoast bijvoorbeeld hoopt dat bedrijven nu naar veelzeggendere cijfers gaan kijken, zoals bereik, weergaven en bewaaracties. Ook zullen ze creatiever durven zijn in hun content wanneer het aantal likes hen niet in de weg zit.
De Nederlandse influencer @thesocialgoodgirl vindt het ook een goede ontwikkeling. Zij verwacht dat influencers proactiever op zoek gaan naar potentiële samenwerkingen en dat Instagram minder als een populariteitswedstrijd wordt gezien.
Al met al lijkt de like-verberging van Instagram een welkome ontwikkeling. Het kan nog maanden duren voor dit ook in Nederland wordt doorgevoerd, maar het is voor bedrijven wel goed om alvast na te denken over de cijfers die ze écht belangrijk vinden.
Wil jij professionele creatievelingen inzetten om jouw Instagram-kanaal een boost te geven? Neem dan contact met ons op! Onze social media goeroe’s maken niet alleen unieke content voor jouw bedrijf, maar geven je ook advies en inzicht en verzorgen betaalde campagnes van A tot Z.