Via Instagram kun je jouw klanten niet alleen bereiken met post en stories, maar ook via Instagram Shopping. Zo kun je jouw merkverhaal vertellen en daarbij de producten die je verkoopt uitlichten. Dankzij Instagram Shopping kunnen klanten eenvoudig bij je shoppen op het moment dat ze het product voorbij zien komen op Instagram.
Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van de Instagramgebruikers wekelijks gebruik maakt van het platform om te shoppen of om inspiratie op te doen en vervolgens over te gaan op aankopen. Genoeg reden dus om als webshop Instagram Shopping in te zetten. Wat is dit precies en hoe werkt het? Lees als webshopeigenaar zeker even mee!
Wat is Instagram Shopping?
Instagram Shopping is de webshopfunctie van Instagram. Het is een verzameling van diverse functies waarbij consumenten foto’s en video’s zien waarnaar ze makkelijk bij het verkoopproduct kunnen komen. Zo zie je een mooie foto in jouw feed, deze foto heeft een tag en hier kun je op klikken. Je ziet de productnaam, prijs en een omschrijving. Onder de foto staat een knop en via deze knop kun je direct naar de webshop toe om het product aan te schaffen. Het is dus een snelle en mooie manier om de verkoop van producten en webshopbezoeken te stimuleren.
Tips Instagram Shopping:
1. Gebruik krachtige foto’s en video’s
Bij het inzetten van Instagram is het ontzettend belangrijk om krachtige foto’s en video’s in te zetten. Dit geldt ook voor Instagram Shopping. Gebruik hiervoor echte en eigen foto’s en kwalitatief goede content. Hoe beter jouw content is, hoe makkelijker het zal worden om de producten te verkopen via Instagram Shopping.
2. Zorg voor een mooie etalage
Voor het creëren van een succesvolle webshop is het belangrijk om jouw winkeletalage op Instagram goed in te richten. De winkel is de plek waar jij je merkverhaal kunt delen en waar de consumenten de producten kunnen bekijken. Zorg ervoor dat dit past bij jouw bedrijf, huisstijl en de interesse van jouw (potentiële) klanten.
3. Voeg collecties toe
In Instagram Shopping kun je diverse collecties toevoegen. In deze functie kun je diverse producten en thema’s beheren. Zo kunnen consumenten makkelijk zoeken naar specifieke producten. Denk hierbij ook aan de collecties: cadeaus, sale, trend ect.
4. Productdetailpagina’s
Om relevante informatie over een product te delen zijn er speciale pagina’s met productdetails. Deze pagina’s versterken de producten en consumenten kunnen hier alle belangrijke informatie vinden. Naast het informatieve gedeelte van deze productdetailpagina’s zijn deze pagina’s ook heel handig om de transactie mee te voltooien. Dit komt omdat deze pagina’s gekoppeld zijn aan jouw webshop Via deze pagina’s komen mensen naar je website toe om daar de transactie te doen.
5. Maak gebruik van Producttags
Om je producten uit te lichten via Instagram is het handig om producttags te gebruiken op de foto’s en video’s. Zo kunnen consumenten gemakkelijk op de tag klikken en meer te weten komen over het product.
Naast organische tags kun je ook advertenties inzetten met producttags. Dit zijn betaalde campagnes die je via Advertentiebeheer of binnen de bestaande berichten kunt promoten op Instagram. Deze advertenties zullen ervoor zorgen dat je bereik vergroot wordt.
Om een productlancering aan te kondigen kun je productintroducties toevoegen. Dit is een sticker die je kunt inzetten met een aflopende timer. Consumenten kunnen een herinnering instellen voor de productlancering. Deze functie is nog niet voor iedereen beschikbaar maar komt er waarschijnlijk in 2022.
Betalen via Instagram
Naast het betalen via de productdetailpagina’s is het in sommige landen ook mogelijk om via Instagram te betalen. Dan kunnen consumenten gelijk via de Instagrampagina aankopen doen. Op dit moment is deze functie alleen nog beschikbaar voor Amerikaanse bedrijven. We verwachten dat dit binnenkort ook beschikbaar wordt in Nederland.
Heb jij een webshop en benut je de mogelijkheden van Instagram Shopping nog niet? Wacht dan niet langer en stimuleer de verkoop van jouw producten! Wij helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op om een afspraak te maken.