Marketing is de aanpak en houding van de marketeer (of organisatie). Inboundmarketing is gerichte marketing op basis van toestemming. Degene die het eerste contact initieert is de klant zelf, hij/zij laat tenslotte zijn contactgegevens achter, stuurt je een tweet of vult een contactformulier in. Outboundmarketing is dwingender, waarbij ook contact wordt gezocht met mensen die niet relevant zijn of geen hulpvraag uit hebben gezet.
Inboundmarketing
Zoals hierboven omschreven is inboundmarketing gerichte marketing op basis van toestemming. Door gericht content te creëren en goede conversiemogelijkheden, heeft uw website-, blog of social media bezoeker zelf de controle over het vervolg van jullie contact. Indien hij/zij gegevens achterlaat gaat het verder, indien hij/zij dit niet doet was de informatie waarschijnlijk niet relevant genoeg of was hij/zij nog niet klaar om tot aankoop over te gaan.
Belangrijke onderdelen van inboundmarketing:
Whitepapers
Blogs/Vlogs
E-books
Infographics
Social Media
“Inboundmarketing is elke marketingtactiek die gericht is op het verdienen van interesse of omzet van een klant door het bieden van gerichte informatie.”
Outboundmarketing
Outbound marketing is in feite de verouderde versie en voorloper van inboundmarketing. Ondanks dat de (houding van) de doelgroep en de technologie erg veranderd is, houdt de outboundmarketeer vast aan traditionele middelen zoals direct mail, advertenties en telemarketing. Outboundmarketing is vooral gericht op het doordrukken van de boodschap om zodoende zoveel mogelijk mensen te bereiken (push marketing).
Belangrijke onderdelen outboundmarketing:
Direct Mail
Advertorials en advertenties
Telemarketing
“Outboundmarketing is elke marketingtactiek die gericht is ongevraagd (en geregeld ongewild) overbrengen van informatie over een bepaald product”
Inboundmarketing vs Outboundmarketing (INFOGRAPHIC)
86% van de mensen zappen bij TV-commercials
44% van de direct mail wordt nooit geopend
62% goedkoper; inboundmarketing leads t.o.v. outboundmarketing leads.
84% van de 25-34 jarigen verlaten hun favoriete website door irrelevante en opdringerige advertenties
Conclusie
Inboundmarketing is een marketingstrategie die gericht is op gevonden worden door klanten. Inboundmarketeers “buy their way in” terwijl outboundmarketers “have to buy, beg or bug their way in.”
De opmars van inboundmarketing zal de komende jaren door blijven zetten, vooral veroorzaakt door de digitalisering van de samenleving en werkend Nederland. Dit heeft tot gevolg dat traditionele marketing (outbound) afneemt in effectiviteit. De veranderende consument is vandaag de dag op zoek naar antwoorden en oplossingen en heeft hiervoor de hele wereld (internet) tot zijn beschikking.
Meer weten over inboundmarketing? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.