Inboundmarketing. Stop met schreeuwen
Je loopt door het winkelcentrum en stoort je aan het omroepen van aanbiedingen, zo hard door de speakers. Bij de uitgang staat een jongedame te flyeren, net als bij de ingang overigens, alleen je krijgt nu weer andere aanbiedingen onder de neus gedrukt. Krijg nu de hoogste prijs voor uw goud lees je hardop voor. Je hebt niet eens gouden juwelen en zit daarnaast niet te wachten op dergelijke ongewenste reclame. Als je thuis komt vind je een stapel reclamefolders in de brievenbus, handig voor in de kattenbak maar vaker nog gooi je de folders direct bij het oud papier.
Je zet een bakje koffie met je spiksplinternieuwe espressomachine en tijdens het nemen van de eerste slok mors je op je witte Hugo Boss broek. Balend pak je even later de laptop en bezoek je Google. Hoe krijg ik een koffievlek uit mijn witte broek type je in en je krijgt een lijst met interessante artikelen om de koffievlek uit je broek te krijgen. Eindelijk informatie waar je iets aan hebt en waar je ook daadwerkelijk naar op zoek was!
Inboundmarketing
Het nut en de werking van inboundmarketing staat hierboven omschreven. Het push marketing principe (outbound marketing) van de omroeper, flyer-dames en de postbezorger wordt heden ten dage steeds vaker als storend ervaren. Dit gaat ten koste van de effectiviteit. Hoewel de omroeper een groot publiek bereikt, is maar een klein percentage hiervan daadwerkelijke relevant.
“Push (Outbound) marketing; Het aanbieden van een product of dienst, ongeacht de wensen van de ontvanger”
Je wil informatie wanneer je het nodig hebt, het liefst zo relevant mogelijk. Dit pullmarketingprincipe past perfect bij de wensen en eisen van de huidige consument en is in feite de basis van inboundmarketing. Inboundmarketing is het creëren van relevante content op relevante kanalen, waarna analyse plaatsvindt om dit de volgende keer nog beter te doen. Door content te creëren en te verspreiden over het verwijderen van koffievlekken uit broeken, bied je mensen de mogelijkheid om dit op de juiste manier te doen. Oftewel; relevante content, op een relevant moment. En zonder dat je anderen hiermee lastig valt; de pagina wordt tenslotte grotendeels bezocht door mensen die ook daadwerkelijk willen weten hoe je koffievlekken uit je witte broek krijgt. Dit voorbeeld is natuurlijk enkel relevant als je (of de organisatie waarvoor je werkt) werkzaam is in een gelieerde industrie.
“Pull (Inbound) marketing; Het aantrekken van klanten op basis van het aanbieden van interessante en relevante informatie”
Conclusie – Waarom inboundmarketing
Minder irritatie bij potentiele klanten: Gericht communiceren, zonder te spammen
Je ROI is groter, doordat je enkel communiceert met relevante personen
Beter, direct en meetbaar contact met je potentiële klanten
Gemiddeld 60% lagere ‘Cost Per Lead’ dan traditionele marketing
Inboundmarketing levert 54% meer (relevante) leads dan outbound marketing
Meer weten over inboundmarketing? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.
Keywords: Inbound marketing, outbound marketing, communicatie, relevantie