Sinds eind 2016 biedt Instagram de mogelijkheid om verhalen te plaatsen. Deze beeldvullende en vergankelijke content is razend populair geworden. Maar hoe kan je dit voor jouw bedrijf gebruiken en vooral: hoe zet je dit succesvol in?
Wat is Instagram Stories?
Een Story is een beeldvullende staande foto of verticale video van maximaal 15 seconden lang. De Stories zijn op verschillende manieren in te zetten: voor losse content, maar ook om een verhaal te vertellen (story telling). Het interessante van Stories is dat het na 24 uur verdwijnt. Dit soort vergankelijke content speelt goed in op de ‘fear of missing out’. Dat brengt echter ook een uitdaging met zich mee: hoe zet je een Story succesvol in?
Wat maakt Instagram Stories interessant?
Het unieke aan Stories is dat het veel mogelijkheden biedt. Je kan verschillende filters gebruiken, effecten, stickers maar je kan ook interactie gemakkelijk aangaan. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een poll of door een vraag te stellen waar iemand direct op kan reageren.
Hoe zet je het succesvol in?
Bedenk vooraf wat je wilt vertellen in je Stories. Hiermee zorg je ervoor dat je Stories relevant en waardevol worden en daarmee de moeite waard om te volgen. Dus stel jezelf eerst een aantal vragen: Wie ben je? Wat doe je? Waar ben je? Waarom doe je dit?
Locatie toevoegen
Door een locatie toe te voegen kan je makkelijk laten zien waar je bent. Extra voordeel is dat je mensen kunt bereiken die Stories kijken waar die locatie in getagd is. Dit zorgt dus voor meer bereik en betere vindbaarheid.
Hashtag toevoegen
Ook in Stories is het mogelijk om hashtags te gebruiken. Dit kan je doen met een ‘sticker’ maar ook als je een tekst schrijft. Ook dit helpt bij het vergroten van je bereik, maar je kunt het ook gebruiken om direct context te geven aan je Stories. Het is niet aan te raden om de Stories vol te gooien met verschillende hashtags maar te focussen op wat echt relevant is.
Wissel af met je Stories
Zorg dat je Stories afwisselend zijn. Dit kan middels een sticker of filter maar vooral met het afwisselen tussen bewegende en statische content, oftewel video om foto. Hiermee zorg je ervoor dat het voor kijkers interessant blijft om je Stories te kijken. In de App van Instagram zelf zijn er verschillende opties die je hiervoor kan gebruiken. Zo kun je foto’s maken, filmpjes maken, Boomerangs, maar je kunt bijvoorbeeld ook live video uitzenden!
Next level Stories: interactie!
Wat het leukste is van Instagram Stories, maar waar ook de grootste uitdaging ligt is het uitlokken van interactie. Dit kan als volgt:
Poll/quiz
Je kunt bijvoorbeeld een poll aanmaken. Een poll maakt interactie snel en makkelijk. Je stelt een vraag waarbij de kijker heel simpel een antwoord kan geven. Het kan ook helpen om inzicht te krijgen in wat je kijker vindt of denkt. Een mooie tool dus om je volgers te leren kennen! Dit kan ook met behulp van een quiz. De NOS zet dit bijvoorbeeld elke vrijdag in. Hiermee kunnen volgers testen hoe goed zij op de hoogte zijn van het nieuws van de afgelopen week. Een win-win dus voor het nieuwsmedium!
Vragen stellen
De makkelijkste manier van interactie is om een vraag te stellen. Het is bij Instagram mogelijk om een ‘vraag sticker’ te gebruiken. Mensen kunnen je vragen direct beantwoorden met behulp van deze sticker. Hiermee maak je interactie aangaan een stuk makkelijker. Je kunt deze vraag vervolgens delen in je Story mét het antwoord. Het is belangrijk dat je dit ook doet om de cirkel rond te maken.
Uitlichten
Heb je met Stories een leuk evenement vastgelegd of een ander leuk moment? Dan kun je de stories uit laten lichten op je profiel! Je Story gaat dan niet na 24 uur verloren maar blijft altijd zichtbaar onder je bio. Het geeft ook meteen een leuke mogelijkheid om meer te laten zien dan alleen je tijdlijn.
Hulp bij je Instagram?
Wil jij onze hulp om jouw succes met Instagram Stories te vergroten? Neem contact op met ipsis. Wij helpen je graag!