Het is voor veel bedrijven een doel: Het gebruik van hun hashtag of user-generated content genereren. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? In deze blog vertel ik je hoe je de betrokkenheid op Instagram kan vergroten! 

characters-people-their-social-network-illustration_53876-32594.jpg

Interactie is belangrijk

Instagram meet de betrokkenheid aan de hand van het aantal likes en reacties op jouw posts. Hoe meer activiteit er is op jouw posts, des te meer Instagram-gebruikers bij de post betrokken zijn. Een betrokken volger kan uitgroeien tot een trouwe klant maar het kan ook waardevolle werknemers opleveren. Het is vooral belangrijk om goed te begrijpen waarom je meer betrokkenheid wil. Wil je meer producten verkopen? Of wil je medewerkers meer betrekken bij jouw organisatie?

Bedenk je eigen hashtag

De hashtag (#) zorgt ervoor dat content vindbaar is; een cruciaal onderdeel van Instagram. Het voordeel van een eigen hashtag is dat het je zichtbaarheid verbetert bij je huidige volgers en mensen die je (nog) niet volgen. Het kan je dus ook nieuwe volgers opleveren! Check of de hashtag die je wil gebruiken nog beschikbaar is en niet al wordt gebruikt door een andere organisatie. Dit is mogelijk via de zoekfunctie van Instagram, onder ‘tags’. 

Promoot je hashtag

Heb je een hashtag gekozen? Dan wordt het tijd om deze te promoten! Plaats een oproep met de hashtag in de bio van jouw profiel. Om van de hashtag een groot succes te maken zijn er verschillende manieren om deze te promoten. Zowel offline als online kun je jouw hashtag promoten. Bijvoorbeeld door een oproepje onder je werknemers/volgers, met de hulp van bijvoorbeeld een winactie of met betaalde advertenties. Dit zorgt ervoor dat je mensen kennis laat maken met de hashtag en deze ook vindbaar wordt.

What’s in it for me?

Om mensen bij jouw organisatie te kunnen betrekken op Instagram is het belangrijk om iets terug te geven. Welk voordeel geef je de Instagrammers die jouw hashtag gebruiken of jou in hun bericht noemen? Je kunt bijvoorbeeld hun bericht delen op je eigen tijdlijn en de accounts taggen die jou genoemd hebben. Zo heb je gratis aantrekkelijke content en de maker krijgt extra publiciteit via jouw pagina. Organisaties die dit effectief toepassen zijn onder andere Loavies, Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en Rijkswaterstaat. 

Leuke tip: Rijkswaterstaat organiseert #instawalkRWS. Bij deze ‘instawalks’ krijgen (hobby)fotografen toegang tot unieke projecten en/of natuurgebieden. Er wordt gestimuleerd om de hashtag te gebruiken en fotografen maken kans dat hun foto op de Instagrampagina komt met een vermelding.

Ga het gesprek aan

Als je de betrokkenheid wil vergroten op jouw Instagrampagina is het belangrijk dat je het gesprek met je volgers aangaat. Het draait immers om tweerichtingsverkeer. Dit vergt tijd en moeite, maar levert veel op: meer bereik, interactie, nieuwe volgers erbij en die kunnen uitgroeien tot trouwe klanten. Maar hoe ga je het gesprek aan? Wat is je boodschap?

Wij helpen je

Na het lezen van de bovenstaande tips kun je zelf aan de slag met het verbeteren van de betrokkenheid op jouw Instagrampagina. Kun je hier extra hulp bij gebruiken? Social mediabureau ipsis helpt jou graag. Neem contact met ons op!

Neem contact op

Chantal Alt 1 Breed
Geschreven door:

Chantal Dekker

Marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Overzichtsafbeelding Socialsearch Ipsis 1300X1300px

Social search: social media gebruiken als zoekmachine

blog-socialtrends-ipsis.jpg

Socialmediatrends voor 2024

nieuwsbrief-socialmedia-ipsis.jpg

Optimaliseer je socialmedia-marketing met deze ChatGPT tips

blog-socialtrends-ipsis.jpg

Socialmediatrends voor 2024

nieuwsbrief-socialmedia-ipsis.jpg

Optimaliseer je socialmedia-marketing met deze ChatGPT tips