ChatGPT zet alle marketeers op scherp. Het biedt zoveel mogelijkheden om ons werk makkelijker te maken of sneller te doen, maar je moet wel weten hoe! Zo kan ChatGPT een volledige contentkalender voor je maken of een SEO-blog voor je schrijven. Maar wat is de kwaliteit hiervan? In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten en hoe je kwalitatief goede SEO-teksten kunt creëren samen met je virtuele assistent: ChatGPT!
Hoe werkt ChatGPT?
Mocht je de afgelopen maanden op vakantie zijn geweest, of nieuw zijn in dit vak, we zullen eerst even kort toelichten hoe ChatGPT werkt. ChatGPT is een chatbot waar je allerlei vragen aan kunt stellen. Op basis van Artificial Intelligence (AI) en Natural Language Processing (NLP) kan ChatGPT teksten genereren als antwoord op je vraag. Zo kun je ChatGPT bijvoorbeeld vragen een tekst te schrijven voor je verslag, website of flyer, een specifieke vraag stellen of zelfs een stuk code laten schrijven.
Hoe beoordeelt Google teksten uit ChatGPT?
Je kunt ChatGPT eenvoudig vragen om complete SEO-proof websitepagina’s te schrijven, maar wat vindt Google hiervan? Google kan namelijk herkennen dat een tekst is geschreven door AI. Daarnaast bestraft Google al jaren content dat met het hoofddoel is gecreëerd om zoekresultaten te manipuleren.
Waar Google echter wel om geeft, is of de content aansluit op de zoekvraag en de verwachtingen van de zoeker. Dus of de content daadwerkelijk is geschreven om een bezoeker verder te helpen in plaats van de zoekmachine te manipuleren. Je moet dus zorgen dat jouw content relevant, behulpzaam en origineel is. En hoe je die content creëert is aan jou! Dus daar kun je ChatGPT zeker als virtuele assistent gebruiken om je te helpen met zoekwoordenonderzoek en het schrijven van de tekst.
Hoe kun je ChatGPT inzetten voor SEO?
Maar als je ChatGPT vraagt ‘Schrijf een SEO-tekst over online marketing’ krijg je geen kwalitatief goede SEO-tekst en verover je hiermee niet de zoekresultaten. Wij geven je graag richtlijnen hoe je ChatGPT optimaal kunt inzetten en we doen dit aan de hand van een voorbeeld: we gaan een contentpagina schrijven over eigenschappen van een spiegelreflexcamera .
Stap 1: Instrueer ChatGPT
Allereerst is het belangrijk dat we ChatGPT instrueren over welke rol hij in moet aannemen en dat hij beschikt over de informatie die hij nodig heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen op de volgende manier.
Stap 2: Zoekwoordenonderzoek prompts
Als je een contentpagina wilt optimaliseren voor SEO, start je altijd eerst met een zoekwoordenonderzoek. Zo kun je begrijpen wat de zoekvraag is en met welke intentie iemand die zoekvraag stelt.
ChatGPT heeft (nog) geen inzicht in de zoekvolumes per zoekwoord. Voor je concrete zoekwoordenonderzoek kun je dus nog het beste gebruik maken van andere tools zoals Google Ads Zoekwoordenplanner. Met deze tools kun je wel inzien hoe vaak een zoekterm wordt gezocht, zodat je kunt focussen op de meest gezochte termen.
Daarentegen kan ChatGPT je wel goed assisteren bij inspiratie voor je zoekwoordenonderzoek! We geven een aantal voorbeelden:
1. Gerelateerde zoekwoorden
We starten het onderzoek met de vraag of wij wel de juiste zoekterm gebruiken. Dit kunnen we doen door ChatGPT te vragen om gerelateerde zoekwoorden voor ons onderwerp ‘Eigenschappen van een spiegelreflexcamera’ om te onderzoeken waar zoekers nog meer naar zoeken.
Hiertussen kunnen we kijken of er een zoekterm is die beter klinkt, beter aansluit op ons idee, of wellicht een hoger zoekvolume heeft. Hiervoor kun je de zoekvolumes opzoeken in de Google Ads Zoekwoordenplanner.
2. De juiste zoekintentie
Vervolgens is het belangrijk dat we kijken welke intentie zoekers hebben bij welke zoekterm. Voor een productpagina wil je natuurlijk focussen op een transactionele zoekintentie zodat iemand direct tot conversie overgaat terwijl je bij een blog meer wilt focussen op de informatieve zoekintentie. Voor onze contentpagina willen we graag focussen op de commerciële zoekintentie, dus zoekers die een specifiek product zoeken maar nog wel wat willen oriënteren.
Hiervoor kunnen we ChatGPT de opdracht geven om de zoekintentie per zoekterm weer te geven.
Hieruit kunnen we concluderen dat onze zoekterm te informatief is en wellicht meer geschikt is voor een blog. We kunnen ChatGPT nu vragen om zoektermen te tonen die meer commercieel oriënterend zijn.
Deze zoektermen zijn dus wellicht interessanter om te gebruiken in de titel en koppen van de pagina.
3. Contextuele zoektermen
Vervolgens willen we weten welke zoektermen ook verband houden met ons hoofdonderwerp. Deze zoekwoorden kunnen helpen om de context en de relevantie van de pagina te verduidelijken voor zoekmachines.
Voor onze contentpagina over de spiegelreflexcamera kunnen we ChatGPT bijvoorbeeld de opdracht geven om een lijst te geven van semantische zoekwoorden om erachter te komen op welke termen zoekers nog meer zoeken. Dit zijn woorden die een verband hebben met de zoekterm.
We kunnen deze zoektermen vervolgens in de zoekwoordplanner van Google Ads invoeren om te bekijken welke zoektermen het meest gezocht worden. Op basis van deze informatie kun je bepalen welke zoekwoorden je terug wilt laten komen in de titel en overige koppen. Door meerdere van deze termen terug te laten komen in de contentpagina kan Google zien dat de pagina diepgaande informatie bevat over spiegelreflexcamera’s en wordt je pagina relevant!
4. Onderwerpen/zoekvraag achterhalen
Om de inhoud van de pagina relevant te maken willen we weten welke informatie iemand zoekt, in ons geval omtrent spiegelreflexcamera’s. Long-tail zoekwoorden zijn daarvoor interessant, dit zijn zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. Deze zoektermen zijn specifieker en voor deze lange zoektermen zijn er minder concurrenten in het zoekresultaat. Dit betekent dat je hier een hoger resultaat kunt behalen als je je content hier goed op aanpast. En daarnaast is dit super interessant om te bepalen welke informatie we willen vertellen op onze contentpagina. Dus we geven ChatGPT weer de opdracht.
Nu heb je dus meer inzicht in welke informatie mensen zoeken omtrent spiegelreflexcamera’s en kun je relevante onderwerpen kiezen voor je contentpagina. Het is uiteraard wel weer slim om de zoekvolumes op te zoeken per onderwerp om je te kunnen focussen op de meest relevante onderdelen.
5. Zoektermen clusteren
Welke zoektermen kun je samen in een paginaonderdeel verwerken? Hier kan het clusteren van de zoektermen je bij helpen. Zo geeft ChatGPT je voorstellen van onderdelen van je pagina met voorbeelden van zoektermen die je hierin kunt verwerken. Geef ChatGPT hiervoor de volgende opdracht:
6. En nog zoveel meer…
ChatGPT kan nog bij nog zoveel meer assisteren. Je hebt nu een basis voor je SEO-content maar je kunt vervolgens ook weer vragen om bijvoorbeeld een hele contentopbouw voor een blogpost of een voorstel geven voor een meta-title en meta-description. Probeer hier zelf eens mee te experimenteren!
Conclusie: ChatGPT is je ideale SEO-assistent!
ChatGPT kan je dus ontzettend goed assisteren bij het creëren van SEO-content. Maar…. Het kan ons zeker (nog) niet vervangen en ons advies luidt daarom: neem geen letterlijke artikelen over uit ChatGPT. Jouw kennis over SEO blijft van belang voor goede scores in zoekmachines! Daarnaast blijft het ook van belang om de zoekvolumes te blijven opzoeken in andere SEO-tools zodat je weet op welke termen je het beste kunt focussen. Maar vergeet ChatGPT zeker niet te gebruiken als assistent, want het maakt het ons wel een stuk makkelijker (nu je weet hoe!).
Wil je ook de zoekresultaten veroveren met jouw website?
Wij helpen je graag aan sterke SEO-content! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.