Het is belangrijk om voortdurend aan de vindbaarheid van jouw website te werken. Google wordt elk jaar slimmer en het is aan jou de taak om hierop in te spelen. Heb jij in 2020 successen behaald door middel van een goede zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Dan betekent dit helaas niet direct dat deze resultaten in 2021 gelijk zijn. Wij hebben een aantal SEO-tips voor jou op een rij gezet.
Zet Google My Business in
In Google My Business zie je diverse informatie terug over jouw bedrijf. Hier vind je informatie als openingstijden, telefoonnummer, foto’s van jouw bedrijf, reviews, maar ook kun je hier updates plaatsen van bijvoorbeeld de sluiting met feestdagen, corona-updates en meer. Een volledig account draagt bij aan goede zoekresultaten en bezoekers zijn hierdoor beter op de hoogte van wat er binnen jouw bedrijf speelt.
Maak gebruik van SEO-vriendelijke URL’s
In de URL zie je terug op welke pagina jij je bevindt of naar welke pagina je toe kunt gaan. Plaats de juiste woorden in de URL, zodat de gebruiker direct weet waar het over gaat. Bijvoorbeeld: /263829-37333/ veranderen naar /seo-tips/. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook goed voor de vindbaarheid.
Verbeter de menustructuur
Zorg ervoor dat jouw bezoeker zich zo makkelijk mogelijk door de website heen kan bewegen en zo min mogelijk klikken hoeft te maken. Een goede menustructuur van de website draagt hier voor een groot deel aan bij. Andere handigheidjes zijn het contactformulier op de homepagina tonen, een footermenu en duidelijke links in de website verwerken die verwijzen naar een andere pagina op jouw website.
Focus je op betrouwbaarheid en autoriteit
In 2020 werd er meer gekeken naar de autoriteit van een website en in 2021 is dat niet anders. Het EAT-principe speelt hierbij een grote rol: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Bouw dit op en zorg ervoor dat je online een autoriteit wordt. Werk daarnaast aan jouw betrouwbaarheid door bijvoorbeeld reviews te plaatsen. Op deze manier wordt de website beloond en dit zorgt voor een hogere positie in Google.
Zet meer in dan alleen je website
SEO draait om veel meer dan alleen maar de website. Zorg dat jouw naam overal tevoorschijn komt op plaatsen waar jouw doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld social media en video’s op YouTube, die je vervolgens weer linkt aan de website. Jouw expertise komt meer naar voren en je verschijnt meer in zoekresultaten.
Mobielvriendelijk
Het mobielgebruik neemt steeds meer toe. Veel websites worden meer bekeken op mobiel dan op desktop en dat maakt het cruciaal om je gedachtegang te verplaatsen naar mobile-first. Ontwerp je website als eerste op basis van een mobiele gebruikservaring en kijk daarna pas naar de desktopversie.
Is jouw website al SEO-proof?
Bovenstaande tips helpen je goed op weg om de vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Heb je nog meer vragen over SEO of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem gerust contact met ons op, onze marketeers staan voor jou klaar.