Ik krijg vaak de vraag ”denk je dat Facebook over een paar jaar is verdwenen net als Hyves?” Of “waarom zou ik met mijn bedrijf in Facebook investeren terwijl er niemand meer op zit”. Het is vandaag de dag erg lastig te zeggen, want ik merk zelf ook dat ik steeds minder op Facebook kijk en meer mijn aandacht besteed aan Instagram. Waar moet je je als bedrijf dan op focussen en hoe krijg je nieuwe klanten binnen?
Het vertrouwen in Facebook
In 2018 was er heel wat ophef over Facebook. Zo heeft Arjan Lubach het evenement we verwijderen ons Facebookaccount opgezet en zijn er toen maar liefst 10.000 man van Facebook gegaan. Toch zeggen de cijfers dat er in 2019 weer meer mensen een account hebben gemaakt op Facebook.
Naast alle ophef om bijvoorbeeld het nep nieuws dat verspreid werd via Facebook en de invoering van de AVG, heeft Facebook ook een verandering in het algoritme toegepast. Dit houdt in dat mensen meer van vrienden te zien krijgen en minder van bedrijven. Dit zou betekenen dat bedrijven er niet meer toe doen op Facebook. Toch hebben ze het zo gemaakt dat ook de relevantie van een bepaald onderwerp wel op de tijdlijn bij de doelgroep terecht komt. Zo zie je evengoed de meest interessante onderwerpen voorbijkomen als volger van een pagina.
Waarom Facebook blijven gebruiken?
Als bedrijf is het soms lastig om wekelijks of actueel nieuws te blijven plaatsen op Facebook, maar ik geef je drie redenen waarom dit wel belangrijk is:
- Google is de nummer 1 zoekmachine op de wereld, maar Facebook heeft stiekem ook wel heel veel weg van een zoekmachine en dan specifiek gericht op bedrijven. Als ik op zoek ben naar de openingstijden van een bedrijf of ik wil weten of ze open zijn tijdens feestdagen, dan kijk ik als eerste op Facebook want daar kan een bedrijf heel makkelijk een bericht plaatsen met hun aangepaste openingstijden.
- Wil ik weten of een bedrijf betrouwbaar is? Dan kijk ik ook op Facebook, want daar kan ik exact zien of mensen het bedrijf aanbevelen of dat er alleen maar commentaar is.
- Wil ik contact met het bedrijf? Dan is ook Facebook Messenger de makkelijkste manier. Bedrijven reageren dan vaak zelfs ‘s avonds of in het weekend.
De toekomst van Facebook
Ik zou soms toch wel eens willen dat ik in een glazenbol kon kijken en dingen kon voorspellen, maar ik kan helaas niet vertellen wat de toekomst van Facebook is. Wat ik wel verwacht is dat je hier een groot gedeelte van de doelgroep 30+ kunt bereiken. Deze doelgroep blijft altijd wel Facebook gebruiken, misschien niet op dagelijks niveau, maar wel wekelijks.
Vooral jonge gebruikers en nieuwe generaties kun je vinden op Instagram. Gelukkig is het heel makkelijk om je berichten via Facebook of Instagram ook door te plaatsen naar het andere kanaal. Zo kun je op allebei aanwezig zijn zonder er meer voor te moeten doen.
Nog een kleine maar niet geheel onbelangrijke tip: let in 2019 niet op het aantal volgers dat je hebt, maar ga voor interactie. Met interactie bereik je veel meer, daarmee creëer je fans van je pagina en die vertellen je verhaal door!