Veel bedrijven weten steeds beter hun weg op social media te vinden. Zo ook op Instagram. Uit onderzoek blijkt dat er in 2020 meer Instagramgebruikers zijn dan het jaar daarvoor. Maar liefst 3,4 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks het social mediaplatform. Zet jij Instagram in, dan wil je weten wat de berichten opleveren en hoe de interactie met jouw volgers is. Dit kun je terug vinden in de statistieken. Wij leggen uit hoe je hier slim gebruik van kunt maken.
Verschillende categorieën statistieken
Je wil weten wat wel werkt en wat niet. Daar kom je achter door goed in de statistieken te duiken. Het resultaat van jouw inspanningen is namelijk meer dan het aantal likes en reacties op berichten. Met hulp van de statistieken kun je jouw Instagramstrategie aanscherpen en optimaliseren. Er zijn drie soorten statistieken waar je in kunt duiken:
- Het profiel
- De posts/berichten
- De stories
Hoe lees ik mijn Instagramprofiel statistieken?
Onder het tabje ‘inhoud’ kun je de weergaves van de posts en verhalen bekijken. Ook het aantal promoties zijn af te lezen. Je kunt filteren op type posts, de periode en specifieke statistieken. Hierdoor kun je snel en makkelijk herkennen welke posts het beter doen dan andere.
Ben je benieuwd wat de interactie van volgers met jouw bedrijfsprofiel is? Dat vind je onder de tab ‘activiteit’. Hier kun je in de statistieken aflezen hoeveel unieke bezoekers je hebt bereikt met een posts en het totale aantal weergaves. Hier krijg je ook inzicht in de acties die mensen uitvoeren en wanneer ze betrokken zijn bij jouw profiel. Bij dit onderdeel kun je goed achterhalen welke dagen het beste werken voor jouw bedrijfsprofiel.
Heb je meer dan 100 volgers? Dan kun je onder het tabje ‘doelgroep’ meer informatie over jouw volgers vinden. Denk hierbij aan het geslacht, de leeftijd en locatie. Maar ook wanneer de volgers actief zijn. Op basis hiervan verkrijg je een hoop interessante informatie dat je kunt gebruiken in jouw strategie.
Statistieken van Instagram stories
Een story is perfect om in te zetten voor exclusieve content. Doordat de story maar 24 uur zichtbaar is, is dit zeer geschikt om een kijkje achter de schermen te bieden, een kortingscode te delen of de nieuwe collectie te laten zien. De statistieken geven inzicht in welke mensen de story hebben gezien en wat de interactie er mee was. Je kunt daarin zien hoeveel mensen terug hebben getikt naar de story of juist snel door hebben geklikt. Daardoor weet je welke stories wel of juist niet interessant waren. Daarnaast zie je hoeveel mensen door zijn gegaan naar een ander account of de story hebben verlaten. Is dit te hoog, dan werkt de content van jouw stories niet en is er werk aan de winkel.
Instagram posts statistieken
Met een bedrijfsprofiel kun je ook de statistieken van een post bekijken. Delen veel mensen de post? Dan is het interessant. Je kunt zien wat het bereik is en hoeveel nieuwe profielbezoeken de post heeft opgeleverd. Daarbij zie je ook het percentage van het aantal mensen dat jouw profiel niet volgt maar wel de post heeft gezien. Is dit percentage hoog? Dan scoort jouw content goed. Maak gebruik van hashtags om nog beter gevonden te worden door nieuwe bezoekers.
Heb jij hulp nodig bij jouw social mediastrategie en -marketing? Neem dan contact met ipsis op. Wij helpen je verder!