Facebook, met meer dan 1,5 miljard gebruikers, het drukstbezochte wereldwonder én het meest gebruikte social mediakanaal. Meer dan 1 miljard van deze gebruikers zijn dagelijks actief op Facebook. Ter vergelijking: de Taj Mahal, één van de zeven wereldwonderen, trekt jaarlijks zo’n twee miljoen bezoekers. Dat is 0,13 procent ten opzichte van het aantal Facebook-gebruikers!

Met zóveel gebruikers is de invloed van Facebook op ons dagelijks leven aanzienlijk. Zo verandert Facebook de manier waarop wij omgaan met onze vrienden en verre vrienden, de manier waarop wij informatie tot ons nemen en het ochtendritueel van vele mensen. Oftewel, sinds de intrede van Facebook in 2004, heeft het bedrijf al vele levens doen veranderen.

In dit artikel zetten wij hiervan een aantal voorbeelden uiteen.

 

Facebook bepaalt jouw ochtendritueel en wc-bezoek

Niet even rustig wakker worden met een kopje koffie en een simpel ontbijt. Nee, direct jouw telefoon gebruiken om social media (vaak ook Facebook) te checken. Uit een onderzoek van Fashionchick.nl en Smartphonehoesjes.nl is bijvoorbeeld gebleken dat het merendeel van de vrouwen haar telefoon gebruikt als wekker en bij het wakker worden eerst haar social media checkt. Dat zal voor mannen niet veel anders zijn.

Ook het toiletbezoek is veel uitgebreider geworden. Niet meer snel je behoefte doen en de wc weer verlaten, maar samen met jouw telefoon naar het toilet en ook jouw ‘Facebook-behoefte’ vervullen. Bijvoorbeeld om die vriend(in) te feliciteren, te reageren op de gewijzigde relatiestatus van je nichtje of om te delen dat je een sollicitatiegesprek hebt die middag. Uit hetzelfde onderzoek van Fashionchick.nl en Smartphonehoesjes.nl blijkt dat bijna de helft van de vrouwen haar telefoon vaak meeneemt naar het toilet, slecht 38% doet dit soms en 14% nooit.

 

Jemma Rogers verandert haar naam om Facebook

Het is 2008 als Jemma Rogers besluit een Facebook-profiel aan te maken om in contact te blijven met vrienden, familie en kennissen. Omdat zij echter geen ongewilde vriendschapsverzoeken wil ontvangen van vreemden, oude bekenden of mensen die zij liever niet ‘op Facebook’ heeft, maakt zij een Facebook-profiel aan onder een pseudoniem: Jemmaroid von Laalaa.

Door wijzigingen in het beleid van Facebook werd Jemma genoodzaakt te bewijzen dat zij daadwerkelijk Jemmaroid von Laalaa heette en werd zij (tijdelijk) geblokkeerd op Facebook. Na het vervalsen van een bankpasje en rijbewijs kreeg Jemma echter nog steeds geen toegang tot haar vele foto’s, berichten en dierbare herinneringen waardoor zij besloot haar naam te wijzigen. Sinds kort gaat Jemma dus door het leven onder de naam die zij eerst verzon als Facebook-pseudoniem: Jemmaroid von Laalaa.

 

Verband tussen Facebook en geluk

Een uitgebreid onderzoek van Junghyun Kim en Jong-Eun Roselyn Lee uit 2011 toonde aan dat er een verband bestaat tussen het aantal Facebook-vrienden van mensen en het subjectieve welzijn en geluksgevoel. Een grote hoeveelheid Facebook-vrienden draagt bij aan een positief zelfbeeld en geeft de gebruiker een positief gevoel.

Dit verband is waarschijnlijk ook van belang bij het feit dat gebruikers zich veelal beter/gelukkiger voordoen dan zij daadwerkelijk zijn. Door het grote aantal vrienden wordt belang gehecht aan het laten zien van geluk en welvaart, ongeacht of dit nu waarheid is of niet.

 

Facebook ziet het einde van jouw relatie aankomen

“Liefde maakt blind” luidt het spreekwoord. Dat geldt echter niet voor Facebook, want het social mediakanaal ziet een gewijzigde relatiestatus van ver aankomen! Het einde van jouw relatie zou dus zomaar al bekend kunnen zijn bij Facebook, dankzij het analyseren van een veelvoud van factoren en big data.

 

Agressie, haat en pesten via Facebook

Agressie, haat en pesten via Facebook komen helaas steeds vaker voor. Vooral de mate waarin dit gebeurt en de toon van de berichten worden steeds confronterender. Facebook blijkt, evenals bijvoorbeeld Twitter en Instagram, een ultieme uitlaatklep voor mensen die hun (veelal negatieve) mening willen ventileren.

Facebook biedt de optie om dergelijke reacties of posts te rapporteren, waardoor het probeert de gebruikers die vaak gerapporteerd worden uit te sluiten om zodoende Facebook een place of happiness te laten zijn.

 

Koop een nier via Facebook

Het succes van Facebook biedt criminelen ook een manier om ‘nieuwe markten aan te boren’. Zo zocht journalist Evert Nieuwenhuis een manier om een nier te kopen via Facebook. Na een korte zoektocht kwam hij uit in Sri Lanka, waar hij voor 100.000 euro een nier zou kunnen kopen, inclusief operatie en revalidatie.

Ondanks dat het kopen en verkopen van organen wereldwijd (behalve in Iran) verboden is, bleek slechts een korte zoektocht nodig om meerdere aanbiedingen voor nieren te ontvangen.

Via een legale manier een orgaan aan een persoon doneren? Geef dan op Facebook aan dat je orgaandonor bent.

 

Ook mensen beïnvloeden via Facebook?

Door middel van Facebook advertising (Facebook adverteren) kunnen wij jou helpen in het beïnvloeden van jouw doelgroep. Vergroot bijvoorbeeld je naamsbekendheid, trigger mensen om naar jouw website door te klikken of promoot aanbiedingen van jouw webshop. Voor meer informatie kun je contact opnemen via 0229 763 000 of maak gebruik van ons contactformulier.

facebook-like-with-electronic-device_23-2147812430.jpg (2)