Tijdens het marketingevenement Digital Marketing in 1 Day, afgelopen donderdag 20 november 2014in Bussum, werd contentmarketing uitgeroepen tot hét woord voor 2015. Maar wat is contentmarketing nu precies? En wat is het verschil met inboundmarketing?
Binnen dit artikel vindt je een aantal overeenkomsten en verschillen tussen contentmarketing en inboundmarketing. Er is al veel geschreven over deze verschillen en overeenkomsten, bijvoorbeeld in blogs. En deze blogs? Die kunnen zowel inboundmarketing als contentmarketing zijn!
De overeenkomsten van inboundmarketing en contentmarketing
De voornaamste overeenkomst tussen inboundmarketing en contentmarketing is het doel: geïnteresseerden en potentiële klanten aantrekken met interessante en relevante informatie. Bij beiden gaat het erom dat de informatie een oplossing biedt, iets teweegbrengt bij de ontvanger of dat het hem/haar iets leert. Dit betekent dat je niet actief jouw oplossing promoot of verkoopt en de boodschap niet opdringt.
Deze overeenkomst houdt in dat zowel inboundmarketing als contentmarketing de geïnteresseerde of potentiële klant kennis maakt met jouw organisatie zonder dat je jezelf ongewenst opdringt. Daarnaast voeg je waarde toe door hen informatie te verschaffen waar zij naar op zoek zijn, waardoor je hun aandacht verdient.
Het verschil tussen inboundmarketing en contentmarketing
Contentmarketing kan ingezet worden voor vele verschillende doelen. Denk aan promotie, service, verkoop en branding. De gecreëerde content kan via verschillende kanalen ‘aan de man’ worden gebracht; SEO, SEA, blog en e-mail, maar ook in gedrukte vorm als brochures en flyers.
Contentmarketing is dus niet enkel online, maar kan ook offline promotie betekenen of een combinatie tussen on- en offline. Het is belangrijk te weten welke soort content je creëert voor welk moment en voor welk kanaal. Het is dus belangrijk om een duidelijk beeld van je doelgroep te krijgen.
Bij inboundmarketing gaat het puur om gevonden worden. Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van deze marketingstrategie. Door een goede mix van de juiste content, zoekmachineoptimalisatie en contentdistributie, verzeker je jezelf van de juiste prospects en/of leads. Daarnaast zorg je er met de juiste conversiemogelijkheden voor dat de prospect en/of lead ook op de hoogte gehouden wordt van jou toekomstige updates.
Kortom, inboundmarketing is het creëren van relevante content, voor een relevante doelgroep en op een relevant moment. Het doel hierbij is om - door middel van thought leadership (autoriteit) uit te stralen, optimale zichtbaarheid te creëren, interactie te stimuleren en een relevante sociale achterban te creëren - klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Anderzijds is contentmarketing dus puur het creëren en delen van content, met als doel om traffic te genereren en deze uiteindelijk om te zetten naar nieuwe klanten of klanten die meer uitgeven.
Zonder content geen inboundmarketing
Inboundmarketing kan niet bestaan zonder content. Contentmarketing is dus een vitaal onderdeel binnen je inboundmarketingstrategie. Echter, niet alle vormen van contentmarketing – bijvoorbeeld flyeren – zijn dan weer inboundmarketing, omdat deze de ontvanger mogelijk ongewenst stoort.
Goed begin is het halve werk
Wilt u weten wat inboundmarketing voor u kan betekenen? Wij ontwikkelen graag een inboundmarketingstrategie voor u. Daarnaast kunnen wij ook zorgdragen voor de uitvoering ervan. Bel 0229 27 27 00 of neem contact met ons op via ons contactformulier.