Voordat je aan de slag gaat met verschillende media en online kanalen is het belangrijk om vooraf een strategie te bepalen. Wanneer ga je wat communiceren met je doelgroep? Er zijn diverse manieren om dit aan te pakken. Eén van deze manieren is met behulp van het See-Think-Do-Care model. Dit model wordt gebruikt om de customer journey in kaart te brengen. De verschillende fasen die de consument doorloopt worden uitgelicht om zo een passende boodschap te creëren. Om deze boodschap nou goed te kunnen bepalen wordt het PESO-model ingezet. Dit model bepaalt de strategie voor de verschillende kanalen.
Wat is het PESO-model?
PESO staat voor ‘Paid’, ‘Earned’, ‘Shared’ en ‘Owned’ media. Het PESO-model geeft meer inzicht in de marketingmix. Hoewel veel bedrijven zich slechts focussen op één of twee segmenten, bestaat de ideale mix uit een combinatie van deze vier elementen. Het meest voorkomende segment bij dit model is Paid media. Met het PESO-model diep jij je in de content die voor de doelgroep relevant en waardevol is en je speelt in op de informatiebehoefte tijdens bijvoorbeeld het aankoopproces.
Paid Media
Paid media omvat alle media die betaald worden ingezet. Denk hierbij aan Search Engine Advertising (SEA), display- en internetmarketing. Hierbij belonen adverteerders hun partners (affiliates) door het verkopen van leads. Een groot voordeel hiervan is dat het bedrijf de regie in handen heeft. De boodschap naar de consument kan zelf bepaald worden. Daarbij is het een heel snel middel. De display advertenties kunnen bewijzen van spreken vandaag online. Daarentegen is Paid media wel een investering.
Earned Media
Voor Earned media wordt niet betaald. Het wordt namelijk gratis door anderen gegenereerd. Een aantal voorbeelden zijn persberichten, reviews en gedeelde berichten (referrals). Earned media heeft een grote geloofwaardigheid. Het nadeel is dat je nooit zeker weet of iemand je gaat aanbevelen. Je kunt als bedrijf weinig sturen op de inhoud.
Shared Media
Shared media worden onder andere bepaald door social media activiteiten. Deze hebben betrekking op de participatie en interactie met de consumenten zoals bijvoorbeeld op Facebook en Twitter. Het voordeel is een hogere betrouwbaarheid dan Paid media. De kosten zijn relatief laag. Het draait met name om de kwaliteit van berichtgeving, in plaats van het geld dat je investeert. Een nadeel is het constante monitoring van berichten.
Owned Media
Bij Owned media zijn de media in eigen beheer. Denk hierbij aan een webshop, blog, social media account, een digitale folder of een nieuwsbrief. Het grootste voordeel hiervan is de blijvende controle. Een nadeel is dat deze media op de lange termijn onderhouden moet worden. Bovendien kunnen Owned media niet op zichzelf staan. Er zal altijd een combinatie moeten zijn met een ander mediamiddel.
Hulp nodig bij jouw marketingstrategie?
Weet jij niet welke kanalen jij het beste in kunt zetten en welk kanaal voor jouw onderneming werkt? ipsis helpt je graag uit de brand! Wij zetten voor jou de juiste strategie op en zetten kanalen in die voor jou werken. Benieuwd hoe we dat doen? Neem contact met ons op.