Wanneer (potentiële) klanten voor het eerst kennis maken met jouw bedrijf, zullen ze vaak als eerste het logo zien. In een advertentie komt het logo terug, op de website, social media en andere reclame-uitingen. Klanten zullen jouw bedrijf gaan herkennen aan het logo en daarbij krijgen ze ook gelijk een bepaalde indruk. Het is belangrijk dat jouw logo de juiste indruk maakt bij de (potentiële) klanten. Een logo is namelijk meer dan alleen een plaatje. Waarom is een goed logo belangrijk en hoe ontwerp je een logo dat past bij jouw bedrijf?
Waaraan voldoet een goed logo
Allereerst moet het logo ontworpen worden. Waar moet een goed logo aan voldoen? Een logo moet tijdloos zijn. Je laat een logo maar één keer ontwerpen en borduurt daarop verder voor de huisstijl en website. Daarom is het belangrijk dat het logo tijdloos is en lang mee gaat. Daarnaast is herkenbaarheid onmisbaar bij een logo. De (potentiële) klanten hoeven nog niks hebben gezien, maar zodra ze het logo zien herkennen ze het logo. Dit geeft een vertrouwd gevoel en een stukje herkenning. Denk hierbij aan het logo van Apple of Coca-Cola iedereen kent deze logo’s. Een goed logo is authentiek, origineel en staat op zichzelf. Hierbij is eenvoud vaak de key. Houd daarbij wel rekening dat het bij jouw bedrijf moet passen. Hier komen we later op terug.
Overbrengen van sfeer
Potentiële klanten zullen jouw logo zien en daar gelijk een bepaald gevoel bij krijgen. Het is hierbij belangrijk dat de juiste sfeer wordt overgebracht en dat de klant een goed gevoel krijgt bij je logo. Iets wat klanten af kan schrikken is een rommelig logo. Dit kan komen doordat er veel verschillende elementen in het logo verwerkt zijn en op deze manier kom je onoverzichtelijk en onduidelijk over. Een manier om dit te voorkomen is door het logo simpel te houden. Door middel van eenvoud maak je het de klanten gemakkelijker om jouw logo te onthouden en dat zorgt er weer voor dat het voor klanten een vertrouwd logo wordt. Ze herkennen het snel en zullen eerder geneigd zijn om voor jouw bedrijf te kiezen.
Formaliteit van product of dienst
Het is van belang dat je goed weet dat de formaliteit van jouw product of dienst is en om deze in verband te brengen met jouw logo. Zo kun je, wanneer je een kunstzinnige onderneming runt, gebruik maken van meerdere kleuren en mooie organische lijnen in het logo. Maar als jouw product of dienst serieus is, kun je beter gaan voor een strak logo dat overzichtelijk en zakelijk overkomt. Het gaat er hierbij om dat het logo past bij wat het bedrijf doet.
Er kan uiteraard ook wat persoonlijkheid in het logo worden verwerkt. Door middel van deze toevoeging kun jij je goed onderscheiden en ervoor zorgen dat jouw logo authentiek is. Zo kun je met kleurgebruik zorgen voor een bepaald effect bij je klant. Rood is een opvallende en emotionele kleur die energie, kracht en passie over kan brengen. Groen is een harmonieuze kleur die veel geassocieerd wordt met de natuur en gezondheid. Blauw komt veel terug in de zakelijke dienstverlening en zorgt ervoor dat je betrouwbaar en kalm overkomt.
Hulp nodig bij het ontwerpen van een bedrijfslogo?
Wij hebben al veel bedrijven kunnen helpen met het ontwerpen van hun logo’s. Heb jij ook hulp nodig bij het ontwerpen van een logo? Of heb je nog vragen overgehouden na het lezen van dit artikel? Neem dan contact met ons op.