Instagram lanceert in 2023 een aantal nieuwe ontwikkelingen. Zo zal het halverwege 2023 mogelijk zijn om stories in te plannen en gaat ook het algoritme van Instagram veranderen. In deze blog vertellen wij jou de nieuwste ontwikkelingen van Instagram en geven wij je vier tips om organisch te groeien met jouw Instagram-pagina.
Post de content die je volgers willen zien
Om je aantal volgers en bereik op Instagram te vergroten is het in 2023 ontzettend belangrijk om te posten wat je volgers graag willen zien. Breng in kaart wie jouw doelgroep is en waar jij je op wil gaan richten. Zoek hashtags die passen bij jouw volgers en bekijk de content die op deze hashtags geplaatst wordt door andere accounts. Hierbij kijk je naar de hashtags met meer dan 1 miljoen posts.
Zoek ook een aantal hashtags binnen jouw branche om hiervan de populaire Reels te bekijken. Zo kun je achterhalen welke onderwerpen, teksten, muziek en beelden het beste werken voor jouw doelgroep. Probeer dat soort goed presterende elementen vervolgens ook toe te passen in de Reels op jouw Instagrampagina. Haal er je inspiratie uit vandaan!
Niet alleen is het waardevol om een lijst met topics en teksten te hebben die goed presteren binnen jouw branche. Het werkt ook goed om een lijst te maken van kleine creators binnen jouw branche met relatief goed presterende content. Als kleine creators goede resultaten behalen betekent het dat veel ''niet volgers'' de content van deze creators zien. Ze maken dus relevante content die populair is bij een groter publiek en hier kan jezelf ook jouw voordeel uithalen.
Het doel van Instagram is om de gebruikers de content te laten zien die zij willen zien. Dit houdt in dat als jij de juiste content maakt voor jouw doelgroep, Instagram je zal belonen door jouw content vaker te laten zien aan deze doelgroep.
Tip 1: Het onderwerp van de content
Zorg dat je onderwerpen aansluiten op de interesses van jouw doelgroep. Misschien zit je in een fashionbranche en krijgen jurken veel meer vertoningen dan schoenen. Het is dan belangrijk dat je onderscheid maakt in die onderwerpen en kiest op welk onderwerp jij je wil focussen. Als jij je weet vast te houden aan een specifiek onderwerp vergroot Instagram de kans je pagina te laten groeien.
Tip 2: De opbouw van de content
Bekijk welke opbouw jij hebt gebruikt voor de content die veel views opleverde. Maakte je gebruik van een green screen of heb je bijvoorbeeld juist de goed presterende video’s buiten geschoten? De opbouw van Reels kunnen je veel vertellen en je zo de juiste richting op helpen. Instagram vindt de opbouw van een video belangrijk en daarom is het goed om als bedrijf hierop in te spelen!
Tip 3: De lengte van de content
De derde tip die we jou mee willen geven is de duur van de Reels. Het is belangrijk dat mensen de volledige Reel bekijken voordat dit wordt beloond met het krijgen van meer vertoningen en volgers. Om dit te realiseren is het belangrijk dat je content plaatst die aansluit op wat jouw doelgroep wil zien zodat ze ook daadwerkelijk de hele Reel willen afkijken. Ook is het weer een goede tip om te kijken naar creators binnen jouw branche en te kijken welke lengte hun best presterende video’s hebben. Hier kun je vervolgens een indicatie uit halen. Voor elke branche is dit anders. Neem bijvoorbeeld muziekproducers, deze creators plaatsen veel langere video’s dan fashionmerken.
Tip 4: Voeg een ''haak'' toe aan je Reel
Als we het hebben over een ''haak'', hebben we het over de eerste paar seconden van je Instagram Reel. Zoals de naam al zegt, de haak moet de aandacht van je publiek trekken en hen ''dwingen'' te blijven kijken.
Zonder een haakje is het makkelijk voor je publiek om verder te scrollen en je content helemaal over te slaan. Maar door de tijd te nemen om aan het begin van je video een overtuigende haak te maken, kun je de aandacht van je kijkers trekken en vasthouden. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat de kijkers je bedrijf zullen onthouden, wat direct ook een positief effect heeft op de naamsbekendheid.
Een goed voorbeeld van een haakje in je Reel is een voice-over of tekstoverlay die de belangrijkste boodschap van je video vastlegt. Het spreekt de behoeften en pijnpunten van je publiek aan en positioneert je video als de oplossing.
Succes op Instagram met Reels
Het is in deze tijd makkelijker om organisch meer vertoningen te halen dan jaren geleden. Dit komt omdat Instagram de Reels afgelopen periode flink heeft gepusht. Waar het twee jaar geleden bijna onmogelijk was om te groeien op Instagram, liggen er in 2023 veel meer kansen voor kleinere pagina’s om meer vertoningen en volgers te behalen.
Wil jij dat één van onze social media-experts aan de slag gaan met jouw Instagrampagina? Neem contact met ons op