Iedereen is inmiddels wel bekend met de Facebook 'Like' buttons. Op diverse websites zijn ze algemeen goed geworden. Op 2 juni 2011 lanceerde Google de concurrentie. De nieuwe en langverwachte functie, Google +1. Het is onderdeel van de Google zoekfunctie en het stelt je in staat om een zoekresultaat of advertentie aan te bevelen.

Functie

Google +1, spreek uit als "plus one", is op dit moment slechts beschikbaar in Engelstalige landen. De functie zal binnenkort wereldwijd beschikbaar zijn.

Als gebruiker zal je een +1 knop zien naast de zoekresultaten en advertenties als je bent ingelogd met je Google account.

Hier in Nederland is hij dus nog niet te zien. Echter, je kunt er wel gebruik van maken via Google Experiment. Selecteer het Google +1 experiment en voortaan zal op het google.com domein de knop te zien en te gebruiken zijn.

Wanneer je dat gedaan hebt, heb je je aanbeveling toegevoegd aan je sociale network. Je kan je aanbeveling ook weer intrekken. Verder staat er in de zoekresultaten nu ook de mededeling dat je dit hebt gedeeld in je sociale netwerk.

Sociale netwerk

Welk sociale netwerk is dat dan? Je +1 sociale netwerk. Dat is anders dan je Facebook of Twitter sociale netwerk. Dit netwerk is opgebouwd uit je Gmail en Google Talk contacten, en personen die je volgt in Google Reader en Google Buzz. In een later stadium zullen ook niet-Google netwerken, zoals Twitter en Flickr, toegevoegd worden.

Naast de Facebook 'Like' button en de 'Tweet this' knop van Twitter kun je de +1 knop ook toevoegen aan je website. Zo kunnen bezoekers van je website bepaalde pagina's aanbevelen aan anderen.

Jouw aanbevelingen en de aanbevelingen van de personen met wie je verbonden bent, zijn te zien in de Google zoekresultaten. Wanneer een zoekresultaat veel aanbevelingen krijgt buiten jouw netwerk om, zal dit ook te zien zijn. Zo kun je tijdens je zoektocht op Google zien of een bepaald resultaat populair is.

Invloed op rankings

Zal dit de rankings gaan beïnvloeden? Nee, niet direct. Het is geen wedstrijd in populariteit. Google zal de data met name gebruiken om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren.

Voor de advertenties zal het echter wel een voordeel hebben. Een advertentie met veel +1 aanbevelingen is relevant. Relevante advertenties hebben een streepje voor op de rest. Bovendien levert het waardevolle data op. Google kan zijn adverteerders nu informatie verstrekken als "12% van de gebruikers die deze advertentie hebben aanbevolen komt uit Amsterdam".

Succesvol?

Of deze nieuwe functie succes krijgt, zullen we moeten afwachten. De afgelopen jaren heeft Google heel wat eigen sociale experimenten zien mislukken, zoals Google Wave of Google Buzz. Of Google +1 het zelfde lot bespaard blijft, zal afhangen van bijvoorbeeld de integratie in websites. Wanneer de +1 knop veelvuldig op websites gebruikt gaat worden, is er een grote kans op slagen. Verder zal een integratie met andere sociale netwerken belangrijk zijn voor het succes.

Wilt u meer weten? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

+1 google