Wie AdWords al jaren gebruikt weet waar het om draait: een goede kwaliteitsscore waardoor je zo hoog mogelijk in de ranking komt. Voor wie dit als hocuspocus taal klinkt leg ik graag uit hoe het zit: het verhaal van Google AdWords en de kwaliteitsscore.
Wat is de kwaliteitsscore?
Laten we bij het begin beginnen: de kwaliteitsscore geeft aan in hoeverre Google jouw advertenties, zoekwoorden en landingspagina's relevant genoeg vindt om goed te scoren in de zoekresultaten. De score is gekoppeld aan de zogenaamde Ad Rank en geeft daarmee invloed op hoe vaak er op jouw advertentie wordt geklikt en jouw positie in de betaalde zoekresultaten.
Bepaling van de positie in de zoekresultaten
Via een veiling wordt jouw positie in de zoekresultaten bepaald en de uiteindelijke kosten die nodig zijn voor het behalen van juiste positie. De gebruikers van Google willen relevante advertenties zien en de adverteerders willen relevante advertenties tonen zodat de gebruiker daar op klikt. Daarnaast wil Google het gebruik zo vriendelijk mogelijk maken voor al haar gebruikers. Door relevante resultaten te tonen, krijgt de gebruiker direct te zien wat hij wil zien. Maar hoe bepaalt Google dat?
Wanneer je een advertentie met behulp van AdWords plaatst bepaal je het bedrag wat je wilt betalen per advertentie en per klik op de advertentie. Dit doet jouw concurrent ook, je moet er dus voor zorgen dat je genoeg betaalt om de concurrent te verslaan. Ligt de positie in de zoekresultaten volledig aan het bedrag wat jij in zet? Nee! Zoals eerder benoemd is Google gek op relevantie. Daarom beloont Google de meest bruikbare advertenties met een hogere positie. Dit heeft te maken met de volgende factoren:
- Verwachte CTR (Click Through Rate)
- Landingspagina: heeft deze relevante content, gemakkelijk door te navigeren en transparant?
- Relevantie van de advertentie
Heb jij dit goed op orde dan zou het zomaar kunnen dat jij met een lager bedrag toch hoger scoort da jouw concurrent.
Het grote geheim
We weten dat de kwaliteitsscore wordt beïnvloed door de click through rate (CTR) van de zoekwoorden en advertenties, de kwaliteit van de pagina’s waarop de advertenties landen en diverse relevantiefactoren. Toch bleef de kwaliteitsscore altijd een geheim en mysterieus iets. Niemand had er echt grip op… tot nu! Google heeft een whitepaper gepubliceerd, waarin zij zelf uitleggen hoe adverteerders hun kwaliteitsscore kunnen verbeteren.
It’s all about the big three
Dankzij de whitepaper kunnen we het geheim van de kwaliteitsscore ontrafelen. Er bestaat geen magische spreuk of vaste handleiding die je stap voor stap moet volgen voor het beste resultaat. Volgens Google is het beter om de bezoeker centraal te stellen in plaats van de kwaliteitsscore. De score kan gebruikt worden als indicator voor waar de verbeterpunten in de campagne en site liggen. Door deze punten te verbeteren levert dit een meer tevreden bezoeker op en uiteindelijk een beter scorende AdWords campagne.
Ook hierbij gaat het om the big three:
- Verwachte CTR
- Advertentie Relevantie
- Landingspagina ervaring
Op deze drie punten scoor je als adverteerder ‘below average’, ‘average’ of ‘above average’. Wanneer je ervoor zorgt dat je op alle punten ‘above average’ scoort, boek je volgens Google het snelste vooruitgang.
Wil jij geen omkijken hebben naar AdWords maar wel graag hoog scoren? Dat kun je volledig toevertrouwen aan ipsis! Voor meer informatie kun je vragen stellen via de chat, ons contactformulier invullen of bellen naar 0229 27 27 00.