Google blijft zich continu ontwikkelen. Google heeft de EEAT-update gelanceerd, waardoor meer inzicht gegeven wordt in wat zij beschouwen als kwalitatief hoogwaardige content. In deze blog vertellen wij jou alles wat je hierover moet weten.

Wat houdt de EEAT-update precies in?

Misschien ben je al bekend met het concept van EAT, een update die in 2014 door Google gelanceerd werd. EAT staat voor expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. De EEAT-update is een aanvulling op de EAT-update, waarbij de extra ’e’ staat voor ervaring. Google kijkt in welke mate de auteur ervaring heeft met het onderwerp van de content. Een auteur die veel ervaring heeft met het onderwerp kan namelijk beter het doel van de zoeker bereiken dan iemand die dat niet heeft.

Google heeft de EEAT-update uitgebracht om hun richtlijnen voor zoekbeoordelaars verder aan te scherpen. Dit heeft als doel om zo origineel en nuttig mogelijke content voor zoekers naar boven te halen. Dit is vooral belangrijk bij onderwerpen waarbij informatiebetrouwbaarheid van belang is. Dit zijn onderwerpen waarbij content mogelijk een negatieve invloed kan hebben op bijvoorbeeld je gezondheid, financiële situatie of veiligheid.

Het wordt tegenwoordig steeds makkelijker om je teksten te laten schrijven door robots, een bekend voorbeeld hiervan is ChatGPT. De EEAT-update is een tegenreactie van Google op deze ontwikkeling. Zo wordt voorkomen dat teksten die door robots geschreven zijn bovenaan in de zoekresultaten komen.

Enkele voorbeelden

Om dit verhaal wat duidelijker te maken geeft Google enkele voorbeelden waarin de ervaring van de auteur van belang is. Denk bijvoorbeeld aan een review van iemand die helemaal geen ervaring heeft met de betreffende locatie of het product. Een ander voorbeeld is wanneer een auteur content plaatst over belastingaangifte, terwijl deze hier minimale ervaring mee heeft. De zoeker komt liever content tegen van iemand die hierin is gespecialiseerd.

Hoe kan je inspelen op de EEAT-update?

Zorg ervoor dat de content wordt geschreven door iemand die daar de juiste ervaring voor heeft. Het is belangrijk om bij ieder artikel een auteur te vermelden. Daarbij moet er ook voor iedere auteur een korte bibliografie worden toegevoegd waarin de ervaring van die persoon wordt bewezen. In deze toelichting kan er gelinkt worden naar een social mediaprofiel, de website van de (eerdere) werkgever(s) of naar de website van de hogeschool of universiteit waar de auteur heeft gestudeerd.

Bij ipsis spelen we hier ook op in, kijk maar eens onder deze blog. Al deze factoren geven aan in welke mate de auteur ervaring heeft met het betreffende onderwerp en dat deze persoon daadwerkelijk bestaat.

Meer weten?

Het is van belang om kwalitatief hoogwaardige content te blijven maken. Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw website of webshop? Wij staan voor je klaar! Maak hieronder vrijblijvend een afspraak of lees meer over SEO.

 Contact

google-nieuwsbrief-ipsis.png