Google Consent Mode V2

In maart 2024 is Google met een nieuwe privacy-update gekomen om te kunnen voldoen aan de strengere privacyregels die zijn opgelegd vanuit de Europese Unie. Ook wel bekend als Google Consent Mode V2. Wat deze update in het kort inhoudt, is dat websitebezoekers nu toestemming moeten geven voor specifiekere vormen van websitetracking.

Zo kan iemand bijvoorbeeld wél toestemming geven voor tracking die de functionaliteit van de website verbetert. Maar is het tegelijkertijd mogelijk om géén toestemming te geven voor tracking voor advertentiedoeleinden. 

Standard Quality Control Collage Concept

Cookiebot

Om dit volgens in de juiste instellingen op te zetten, is het van belang om een door Google goedgekeurd Consent Management Platform (CMP) te gebruiken. Of met andere woorden: een geschikte cookiebanner die voldoet aan deze strenge privacywetgeving. Bij ipsis zijn wij partner van Cookiebot, een CMP die de privacybescherming van de websitebezoekers mogelijk maakt en daarnaast voldoet aan deze laatste eisen.

Het implementeren van de Google Consent Mode V2 vereist wel wat instelwerk. Allereerst moet de huidige cookiebanner van de site vervangen worden door die van Cookiebot (als jouw website deze nog niet heeft) en moet er daarna wat werk in Google Tag Manager verricht worden om de Consent Mode hier goed op aan te laten sluiten.

De abonnementsopties

Cookiebot biedt verschillende abonnementsopties aan. Voor kleinere websites tot de 50 pagina’s kan er voor € 7,- per maand gebruik worden gemaakt van de CMP. Websites tot 350 pagina’s betalen € 15,- per maand, websites tot 3.500 pagina’s betalen € 30,- per maand en websites met meer dan 3.500 pagina’s betalen € 50,- per maand.

Twijfel je in welke categorie jouw website valt? Vul dan via onderstaande knop het formulier op de website van Cookiebot in. Via de mail ontvang je dan een overzicht van het aantal pagina's dat jouw website heeft en in welke abonnementscategorie je hierdoor valt. 

Hoeveel pagina's heeft mijn website?

Wat gebeurt er als je dit niet implementeert?

De overstap naar Cookiebot is niet verplicht en je kunt ervoor kiezen om de huidige cookiebanner op jouw website te blijven gebruiken. Houd er echter rekening mee dat dit dan een bewuste keuze is. Kies je ervoor om geen gebruik te maken van Cookiebot en op deze manier dus niet te voldoen aan de privacywetgeving, dan verlies je belangrijke functies zoals remarketing, conversiemeting en kan zelfs een deel van de data straks niet meer in te zien zijn. Zo is het moeilijk (of zelfs helemaal niet meer) te meten, wat alle marketinginspanningen hebben opgeleverd. Daarnaast loop je bovendien het risico op mogelijke juridische consequenties van toezichthoudende instanties. Wij raden het hierdoor zeer aan om de overstap naar Cookiebot te maken.

Neem contact met ons op

Maakt jouw website nog geen gebruik van een door Google goedgekeurde CMP? Dan stellen we deze graag voor jou in zodat je voldoet aan de meest recente privacywetgeving. Neem contact met ons op, dan kijken we met je mee!

Contact

Waarom stoppen met lezen?

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024

web-template-website-design-concept (1).jpg

De webdesign trends voor 2022

third-party-cookies.jpg

Oh nee, wat nu? Third party cookies zijn straks verleden tijd

web-template-website-design-concept (1).jpg

De webdesign trends voor 2022

third-party-cookies.jpg

Oh nee, wat nu? Third party cookies zijn straks verleden tijd

Aida 1 Breed
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?