Zijn de 2-D barcodes, beter bekend als QR codes, een blijver of is het een interessant experiment? In de VS en elders op de wereld is het gebruik van QR codes al jaren meer algemeen goed. ipsis had de trend al vroeg gespot, in ons i-zine van juni 2008 schreven we er al over.
Het voordeel van QR codes is dat een marketeer of uitgever van alles “achter” de code kan plaatsen. Een homepage, een speciale landing page of een gedetaileerde productpagina met specifieke informatie. QR codes zijn ook over al toepasbaar. Zowel in digitale als in tradionele media, maar ook worden ze geplaatst op productverpakkingen. Dankzij een modern concept van ipsis was MooiHuys de eerste makelaar in de regio die de QR code inzette, nu is er bijna geen makelaar die er geen gebruik van maakt.
Mobiel zoeken
Het scannen van een QR code is een vorm van mobiel zoeken. De gebruikers zijn actief op zoek naar extra informatie wanneer ze de code scannen. De invoer van de zoekopdracht wordt op een visuele manier gedaan. En niet door een tekst in te voeren.
Voorstanders van QR codes wijzen op het groeiende gebruik onder smartphonegebruikers en marketeers. Maar er zijn ook tegenstanders die sceptisch zijn over de vele veronderstellingen die worden gedaan. Zij vragen zich af of de technologie ooit mainstream zal worden. Voordat een QR code kan worden gescand moeten gebruikers namelijk eerst een app downloaden. En het gebruik kan tot frustraties leiden. Niet alle apps zijn even goed in het scannen van de barcodes.
Welgestelde jonge mannen
Een onafhankelijk onderzoek van comScore, laat een groei zien onder geselecteerde mobiele telefoon gebruikers: welgestelde mannen, in het bijzonder 18-34 jaar oud.
Meer dan de helft van alle gebruikers waren tussen de leeftijd van 18-34 jaar (53,4 procent). Van degenen met de leeftijd van 25 tot 34 jaar, goed voor 36,8 procent van de gebruikers, was de kans dat ze de scanner gebruikten twee keer zo groot als bij gemiddelde gebruikers. Van de gebruikers van 18- 24 jaar oud was dat 36 procent.
Verder vond comScore dat de meerderheid van het gebruik plaats vond in magazines en kranten, of op productverpakkingen. Dit illustreert een van de voordelen van QR codes; ze kunnen worden geïntegreerd in de fysieke wereld om producten en media meer dynamisch te maken.
Het scannen gebeurt het meest in huis en in winkels.
QR codes kunnen heel effectief worden gebruikt met weinig risico of kosten. Het is wel van de belang voor de effectiviteit dat de doelgroep begrepen wordt. Er moet goed worden nagedacht over wanneer en waar de QR code toegepast kan worden.
Vrij naar http://searchengineland.com/qr-code-scanners-searchers-are-affluent-18-34-males-comscore-89247
Wilt u meer weten? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.