Er zijn inmiddels tientallen social media kanalen en maandelijks zijn er nog steeds veel bedrijven die zich aan dit lijstje willen toevoegen. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Youtube zijn de meest bekende social media kanalen die vrijwel iedereen kent. Maar, passen deze ook daadwerkelijk bij jouw organisatie en/of doelgroep? Gebruik jij deze social media kanalen en gebruik jij ze wel goed?
Als je op alle social media kanalen dezelfde content zou kunnen en moeten delen zouden er niet zoveel verschillende kanalen bestaan. Verschillende social media kanalen hebben dus een ander gebruik nodig. Onderstaand een aantal tips voor het juiste gebruik van de social media kanalen.
1. Elk social media kanaal is anders
Zoals al eerder vermeld zijn lang niet alle social media kanalen gelijk aan elkaar. Elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep, zijn eigen bereik en verschillende mogelijkheden. Afhankelijk van jouw marketing- en bedrijfsdoelstellingen kun je heel eenvoudig bepaalde kanalen wegstrepen en kiezen voor het kanaal dat hier het beste op aansluit.
2. Social media kanalen zijn ook zoekmachines
Binnen social media kanalen kun je ook zoeken naar voor jouw relevante informatie. Wereldwijd wordt dit ook veelvuldig gedaan. Zie onderstaand de hoeveelheid zoekopdrachten per maand:
Facebook: 45 miljard
Twitter: 19 miljard
YouTube: 3,7 miljard
Google: 134 miljard
Meer online statistieken? Bekijk hier wat er in 1 seconde online op de social media kanalen gedaan wordt.
3. Beste momenten voor interactie verschillen
Het beste moment voor interactie op social media verschilt per kanaal. Zo is vrijdag de beste dag om berichten op Facebook te plaatsen, terwijl zondag de beste dag is als je Twitter gebruikt. Ook de tijden van het plaatsen van berichten zijn belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat de avond (20:00 – 23:00 uur) het beste moment is om interactie bij particulieren te verkrijgen.
4. Relateer informatie aan jouw bedrijf en markt
Je wilt interactie met volgers en (potentiële) klanten via social media. Zorg er dan ook voor dat zij informatie voorgeschoteld krijgen die past bij jouw bedrijf en de markt waarin je opereert. Komt dit niet overeen, zal de volger geen duidelijkheid krijgen over hetgeen waar jij als bedrijf voor staat. Uiteindelijk verkleint dit de kans op nieuwe klanten.
5. Social media kan input geven voor nieuwe content
Social media kan jou een schat aan informatie opleveren. Problemen waar jouw doelgroep tegenaan loopt, feedback die zij geeft op producten of jouw organisatie en zij kan ook ideeën aandragen om een product / de marketing te verbeteren.
Blijkt op Facebook bijvoorbeeld dat (potentiële) klanten vaak vragen hebben over de beschikbaarheid van jouw product, biedt dit een mogelijkheid om daar een artikel over te schrijven. Post dit op jouw website en zorg ervoor dat de tekst goed vindbaar is. Uiteindelijk kun je op deze manier de hoeveelheid vragen van potentiële klanten terugdringen en meerdere mensen tegelijk van een antwoord voorzien.
6. Ga positief met negatieve berichten om
Er zijn altijd mensen die het niet helemaal eens zijn met jouw berichtgeving. Een kleine hoeveelheid hiervan wil ook graag laten weten dat ze het niet eens met je zijn en zullen dit via bijv. Twitter of Facebook laten weten. Dit geeft niet, waarschijnlijk bevinden zij zich dan niet in je doelgroep. Het biedt juist ook een mogelijkheid om hier iets mee te doen. Reageer positief op een negatief bericht en probeer hem/haar oplossingen te bieden. Andere mensen zullen dit ook zien en opmerken dat je openstaat voor feedback en vragen. Zo wordt een negatief bericht van 1 persoon omgezet naar een positieve mening van meerdere personen die jouw positieve reactie zien.
Hulp nodig bij online marketing?
Op zoek naar hulp, ondersteuning of praktische tips voor het uitvoeren van jouw online marketing? ipsis helpt jou hier graag bij. Dit kan op verschillende manieren; Een urenkaart, een abonnement voor een bepaald aantal uren per maand of op nacalculatie. Voor meer informatie kun je contact opnemen via 0229 27 27 00 of gebruik maken van ons contactformulier.