Videokanaal YouTube wordt vaak door mensen als een entertainmentkanaal gezien dat weinig waarde heeft voor een online ondernemer, maar niets is minder waar!
Allereerst een paar feiten over YouTube:
- YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld na Google;
- YouTube is een onderdeel van Google;
- er verschijnen steeds meer filmpjes van YouTube tussen de organische zoekresultaten van Google;
- het gebruik van YouTube is gratis en het toevoegen van een video aan een pagina is eenvoudig;
- het wordt steeds populairder om filmpjes te delen via sociale netwerken.
Het inzetten van YouTube voor uw webwinkel of website
YouTube kan juist een hele grote waarde zijn voor uw onderneming.
Zo kunt u bijvoorbeeld meer bekendheid creëren voor uw product of dienst, daarnaast kunt u uw klanten een beeld geven van het reilen en zeilen binnen uw onderneming.
Hieronder een overzicht welke kanten u bijvoorbeeld op kunt bij het maken van een film:
- een instructiefilm over het gebruik van een product;
- film-testimonials van klanten;
- film-nieuwsbrieven;
- productreview;
- introductiefilm;
- bedankfilm na bijvoorbeeld een bestelling;
- call-to-action film.
Natuurlijk zijn er nog vele andere mogelijkheden te bedenken. Het succes heeft natuurlijk ook met de creativiteit van de maker te maken. Wij werken samen met verschillende filmproductie bedrijven; van snel en creatief tot rustig en informatieve filmpjes.
Wat is belangrijk bij het maken van een film?
Ken uw doelgroep. Dit blijft altijd een belangrijke factor voor succes. Bestudeer de demografie van uw klanten. Wat zijn hun meest gestelde vragen, waar twijfelen ze over, of wat maakt ze nou echt gelukkig. Spreek uw doelgroep hiermee aan in uw video. Daarnaast is het belangrijk dat snel duidelijk wordt waar de video over gaat, dat u de waarheid spreekt en uw beloftes waar kan maken.
Factoren die de ranking van uw film bepalen
Naast een sterke film, is het ook heel belangrijk dat uw video met de juiste zoekwoorden te vinden is door uw doelgroep. Zorg dat het zoekwoord onder meer voorkomt in de titel, de bestandsnaam van de film die u uploadt, in de beschrijving van de video, YouTube tags en de url van de pagina van uw website of blog waarin deze film wordt weergegeven.
Gebruik ook maar één zoekwoordgeïnspireerde film per url. Deze pagina moet ook meer zoekwoordrijke content bevatten dan de beschrijving van het YouTube filmpje. Zorg ook voor een link in de beschrijving naar de url van de pagina waar de film te bekijken is.
Backlinks
Naast een sterke film is het slim om via andere kanalen hiernaar te linken. Zo kunt u bijvoorbeeld:
- reageren op blogs en fora met een link naar uw film;
- reageren op relevante filmpjes en voeg een link naar uw film toe (=een videoreactie);
- filmpjes gebruiken in uw e-mailmarketing met een link naar de url van de film op uw eigen site;
- gebruik maken van social bookmarking en ervoor zorgen dat de film gedeeld wordt.
Hiernaast speelt de maatschappij zelf natuurlijk een belangrijke rol. Alleen heeft u hier weinig controle over. Als u bijvoorbeeld veel reacties krijgt en mensen bestempelen uw film op Facebook met ‘vind dit leuk’ zal dit zeker zijn invloed hebben.
Wilt u ook filmpjes op uw website of webwinkel? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.
Bron: Frankwatching