De mogelijkheden binnen social media veranderen non-stop. Eén keer knipperen met je ogen en er zijn alweer nieuwe updates. Het kost best veel tijd om alle updates continu bij te houden en zeker om te filteren welke nieuwe features voor jou relevant zijn. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt met de meest interessante nieuwe mogelijkheden in Facebook. Benieuwd welke features nieuwe kansen bieden? Lees dan vooral verder.

1.      Nieuwe Facebook lay-out

Het is je vast niet onopgemerkt gebleven, maar Facebook is bezig met een vernieuwde lay-out. Facebook heeft nog niet alle pagina’s geüpdatet. Tot die tijd heb je voorlopig nog even de keuze tussen het oude en nieuwe design. Dit zijn de gevolgen voor jouw bedrijfspagina:  

  • Prominentere plek voor bedrijfsinformatie
  • Meer aandacht voor media
  • Meer focus op call-to-action

2.      Rechtenvrije muziek

Facebook is niet alleen bezig met een nieuw design, het platform heeft ook duizenden nieuwe nummers gratis beschikbaar gesteld in de sound collection. Deze vind je terug in creatorstudio onder de tab creatieve tools.

Het doel ervan is dat Facebook wil voorkomen dat video’s van contentmakers elders moeten worden gehaald door het gebruik van beschermde muziek. Met de aanvulling van sound collection biedt Facebook een alternatief waardoor marketeers met een beperkt budget ook professionele video’s kunnen opzetten. Let wel op: de rechtenvrije muziek mag alleen ingezet worden binnen Facebook en Instagram.

3.      Facebook Shops

Eind mei lanceerde Facebook een nieuwe (webshop)functie: Facebook Shops. Ondernemers kunnen gratis zogenoemde online winkeletalages inrichten op Facebook en Instagram. Een nieuwe kans om niet alleen te adverteren, maar ook om direct online verkopen te realiseren.

4.      3D-afbeeldingen

Naast 360°-foto’s en carrousels is er nu ook de mogelijkheid om een 3D-foto in te zetten. Deze feature is eigenlijk helemaal niet zo nieuw, maar wordt nog weinig gebruikt. Je kunt foto’s uploaden (vanaf een iPhone) naar Facebook als 3D-foto waardoor er een bijzonder scroll-stoppend effect ontstaat.

5.      Melding: oud nieuws

Facebook wil voorkomen dat achterhaalde informatie op het platform terechtkomt. Ze zijn aan het testen met waarschuwingen op het moment dat iemand een oud artikel van een pagina deelt. De consequentie is dat oudere artikelen waarschijnlijk minder gedeeld gaan worden op social media. Dit kun je natuurlijk voorkomen door continu nieuwe content te maken.

Bovengenoemde features zijn direct te gebruiken. Voor nu zijn dit de nieuwste mogelijkheden binnen Facebook. Wil jij aan de slag met één van de nieuwe mogelijkheden maar kom je er niet helemaal uit? Laat het ons weten! We helpen je graag verder met het verbeteren van jouw bedrijfspagina en social mediakanalen. Maak een afspraak met ons en dan bespreken we samen de nieuwe mogelijkheden.

OSXKWI0.jpg