Facebook biedt veel mogelijkheden en doelstellingen bij het opzetten van een advertentie. Soms is het lastig om te bepalen welk soort advertentie het meeste resultaat oplevert voor jou. Waar begin je, wat werkt wel of niet en wat past bij jouw doelgroep? Al deze vragen zorgen ervoor dat veel mensen neigen om direct op ‘bericht promoten’ te klikken. Toch is het beter om te adverteren in plaats van een snelle berichtpromotie. Wij leggen uit waarom.
Het promoten van een Facebookbericht
Een Facebookbericht kan snel en gemakkelijk gepromoot worden door op de knop ‘bericht promoten’ te klikken. Vervolgens stel je een aantal target- en budgetopties in en je bent klaar. Het bericht wordt, afhankelijk van het ingestelde budget, vaker en aan meer mensen vertoond in de nieuwsfeed.
Het is verstandig om een Facebookbericht te promoten als:
- Je meer van jouw huidige volgers het bericht wil tonen,
- Je een starter bent met een klein budget en het promoten wil uitproberen,
- Het bericht goed presteert en bezoekers naar de website leidt, maar net een extra zetje nodig heeft.
Promoten is een manier om direct en snel meer betrokkenheid te creëren voor mensen die jouw Facebookpagina al volgen. Helaas biedt het promoten niet de mogelijkheid om veel sturing te geven aan wie je wil bereiken.
Het promoten heeft een aantal beperkingen:
- Je kunt maar uit een paar doelgroepen kiezen. Dit is vaak gebaseerd op jouw volgers en vrienden van volgers.
- Je kunt niet aangeven met welk doel je de advertentie in wil zetten.
- Wanneer het bericht eenmaal is gepromoot, kun je het niet tussentijds aanpassen.
Deze factoren kunnen van invloed zijn of jouw advertentie succesvol gaat zijn of niet. Wil je echt gericht adverteren? Dan kun je beter een advertentiecampagne opzetten.
Facebookadvertentiecampagne opzetten
Een advertentiecampagne opzetten vergt wat meer werk en tijd dan het promoten. Maar dan heb je ook wat: jouw campagne is goed meetbaar, je kunt het gerichter insteken en heel nauwkeurig de doelgroep bepalen.
Ga je starten met een campagne dan start je met het doel. Denk hierbij aan merkbekendheid, betrokkenheid genereren of het verkeer naar de website stimuleren. Vervolgens kies je voor de doelgroep. Die kun je bepalen op basis van locatie, geslacht, beroep, interesse en meer. Des te specifieker je bent, des te gerichter de advertentie is en hoe beter de resultaten zullen zijn.
Heb je de doelgroep goed in kaart gebracht, dan is het tijd om een aantrekkelijke afbeelding te zoeken of maken die de aandacht trekt. Zorg ervoor dat de afbeelding herkenbaar is en dat jouw huisstijl er in terug komt. Gebruik niet meer dan 20% tekst in de afbeelding. Aan de advertentie kun je call-to-actionknopen toevoegen, waarmee je jouw doelgroep een richting opstuurt.
Het budget is uiteraard ook een belangrijk onderdeel bij het opzetten van een campagne. Wanneer je kiest voor een looptijdbudget, weet je vooraf hoeveel je uitgeeft en hoelang de campagne zal lopen. Twee dagen na het opzetten van de campagne kun je bekijken wat de relevantiescore is. Wanneer deze laag is, kun je de advertentie bijsturen.
Het fijne aan campagnes is dat je heel goed kunt meten wat wel en wat niet werkt. Door een Facebookpixel op jouw website te plaatsen, krijg je inzicht in wat mensen uitvoeren op jouw website. Hierdoor kun je nog gerichter adverteren en meer uit jouw campagne halen.
Kies voor een Facebookcampagne als:
- Je meer kennis hebt van Facebookadvertenties,
- Je duidelijk weet wie je doelgroep is en wie je wil bereiken,
- Je betrokkenheid wil creëren zoals een reactie, opmerking, aanbieding claimen of het aanklikken van een foto, video of link,
- Je een specifiek doel voor ogen hebt, waarbij promoten niet genoeg opties biedt.
Adverteren of promoten via Facebook
Wil jij aan de slag met een advertentie of promotie op Facebook, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Wij helpen jou bij het opzetten van een goed uitgedachte campagne. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.