Een nieuwsbrief versturen is erg eenvoudig. Het creëren van een nieuwsbrief met een goede inhoud vergt echter tijd. Sinds 1 januari dit jaar is er een nieuwe Code Reclame via E-mail. Bij overtreding van deze regels kan een bedrijf een flinke boete krijgen. De belangrijkste reden om de regels uit de Code na te leven is echter het feit dat de kwaliteit van de e-mailnieuwsbrief omhoog gaat!

Voordelen e-mailnieuwsbrief

Ten opzichte van direct mail kent een e-mailnieuwsbrief verschillende voordelen:

  • E-mailmarketing is erg snel: u kunt precies bepalen wanneer de nieuwsbrief verzonden moet worden. Binnen een paar minuten zal deze dan bij de ontvanger belanden.
  • Het is goedkoop.
  • De resultaten zijn meetbaar. Het is gemakkelijk te zien hoe veel mensen de nieuwsbrief hebben geopend en waar zij op hebben geklikt.
  • E-mails zijn een milieuvriendelijk, het scheelt veel papier!

Een goede nieuwsbrief voldoet aan een aantal eisen. Om te beginnen moet de afzender duidelijk zijn en de onderwerpregel moet aanspreken. Zie het als de envelop van een brief. Als die er niet mooi of zelfs onbetrouwbaar uit ziet, maakt u deze niet direct open. De onderwerpregel moet daarom prikkelend zijn. Vervolgens moet de inhoud ook aanspreken.

Een voordeel van een e-mailnieuwsbrief is de mogelijkheid om hier links in te plaatsen naar delen van uw website. Een voorbeeld: als u meer informatie wilt over het ontwikkelen van een goede nieuwsbrief, neem dan contact met ons op. Als een lezer op contact klikt, komt diegene met één klik al op de juiste pagina terecht. Via een advertentie in een krant of een folder kost dit meer moeite, waardoor e-mailnieuwsbrieven vaak meer respons hebben.

Code Reclame via E-mail

Per 1 januari 2012 zijn er nieuwe regels met betrekking tot reclame via e-mail. Hier zijn een aantal belangrijke nieuwe regels in toegevoegd. Er mogen geen vooraf aangevinkte vakjes op een inschrijfformulier worden geplaatst. Daarnaast moet het voor een ontvanger gemakkelijk zijn om zich gemakkelijk af te melden. Iedere e-mailnieuwsbrief moet ook beschikken over een functioneel en werkend reply-adres. Voorheen gebeurde het vaak dat nieuwsbrieven niet beantwoord konden worden. Tegenwoordig mag dat niet meer. Ontvangers moeten op de brief kunnen reageren.

De nieuwe Code maakt nieuwsbrieven alleen maar beter. De ontvangers van de nieuwsbrieven zijn personen die uw brief ook daadwerkelijk willen lezen. Voorheen was de kans groot dat er mensen waren die een nieuwsbrief ontvingen waar ze geen interesse in hadden. Deze personen telden echter wel mee in de statistieken. Doordat het mogelijk moet zijn om te kunnen reageren op de nieuwsbrieven, wordt het gemakkelijker om kwalitatieve respons te krijgen. Door de regels uit de Code na te leven, wordt het alleen maar gemakkelijker om de statistieken van de nieuwsbrief te meten. Daardoor kunt u gemakkelijk uw nieuwsbrief blijven verbeteren!

Voor de gehele Code, klik hier (PDF).

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of wilt u graag meer informatie? Neem dan contact met ons op.

email