In de aankomende James Bond film ‘SkyFall’ drinkt James Bond een glaasje Heineken, dit terwijl de geheim agent al decennia lang Martini’s drinkt (“shaken, not stirred”). De kosten voor de firma Heineken: 45 miljoen dollar. Tegenwoordig is het bijna nooit meer toeval dat in tv-series en films bepaalde producten gebruikt worden. Hier gaan vaak sponsor contracten aan vooraf. Elke minuut film is een reclame mogelijkheid, op de voorgrond of op de achtergrond. In wat voor auto rijd onze held? Hoeveel McDonalds restaurants passeert hij onderweg? Als je van product placement spotten een drankspelletje zou maken zou je de volgende dag een flinke kater hebben.

Hoe vaak?

Op de website brandchannel.com wordt bijgehouden welke product placement er bij welke films word gebruikt. In 2011 was Apple de absolute koning van de product placement. Apple producten sierden 17 van de 40 films die dat jaar nummer 1 op de box office hadden gestaan. De film met de meeste product placements was ‘Transformers: Dark of the moon’, maar liefst 78 verschillende merken waren hier zichtbaar op het scherm. In de tv-wereld was het American Idol dat de meeste sluikreclame bevatte; 577 keer werd er naar een product verwezen. In Nederland maken series als Goede Tijden, Slechte Tijden en Eigen Huis & Tuin veelvuldig gebruik van product placement. Voor Eigen Huis en Tuin kan men via de RTL website een brochure downloaden. Hieruit blijkt dat een gebruikersmoment (een moment dat het product in het programma gebruikt wordt) 6500 euro kost.

Voorbeelden



Product placement in film over product placement

In 2011 bracht Morgan Spurlock de documentaire ‘The greatest movie ever sold’ uit over product placement. Het interessante aan deze film is dat behalve het onderwerp te onderzoeken, de film gefinancierd werd door product placement en adverteerders. De volledige titel is dan ook ‘POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold’.

Anachronisme

Het mag duidelijk zijn, product placement kom je overal tegen, van computer-spelletjes tot videoclips. Het is een slimme manier om een product aandacht te geven in een omgeving waar het op een natuurlijk wijze gebruikt of getoond wordt. De vraag is misschien wel, belemmert het de artistieke integriteit van het medium waarin het getoond wordt? Willen we wel een Hamlet die Marsrepen eet of een Indiana Jones die Axe deodorant gebruikt?

Referenties:
http://digital-stats.blogspot.nl/2012/01/top-10-us-shows-for-product-placements.html
http://bier.blog.nl/biernieuws/2012/05/26/heineken-telt-45-miljoen-neer-voor-james-bond-bier

Meer informatie over uw mogelijkheden? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

coca cola vs pepsi