Wanneer je een blog schrijft en deze plaatst op jouw website wil je uiteraard dat deze goed gelezen wordt. Hoelang moet een blog zijn, wat moet deze bevatten en welke punten werken goed? SEMrush heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar blogs en hier kwamen interessante bevindingen uit. Wat werkt wel en wat werkt niet op het gebied van blogs? Wij zetten het op een rij!
Lengte van de blog
De meeste mensen denken dat websitebezoekers niet zitten te wachten op een blog van 1500 woorden en dat een korte blog ideaal is. Toch blijkt uit het onderzoek dat juist langere blogs meer bezoeken, shares en backlinks krijgen. Er wordt gedacht dat mensen meer betrokken zijn bij blogs die informatief zijn. Blogs van meer dan 3000 woorden schijnen het beste te presteren.
Laat je hier echter niet te veel door leiden. Het is afhankelijk van de zoekopdracht en wat de lezer echt nodig heeft qua informatie. Kun je dat vertellen in 300 woorden? Dan is die lengte voor een blog ook helemaal goed. Belangrijk is dat de blog de informatie bevat waar de lezer naar op zoek is.
Lengte van de titel
Het maken van een goede blogtitel is een vak apart. Het moet aanspreken maar ook goed scoren in de zoekmachines. Vanuit het onderzoek van SEMrush blijkt dat blogs met lange titels meer verkeer, shares en backlinks krijgen dan titels met een korte titel. Een titel van meer dan 14 woorden geeft meer inzicht in de inhoud van de blog, waardoor het meer lezers trekt.
Wij raden aan om dit zelf te testen: probeer eens een blog met een lange titel uit en een titel met een korte/gemiddelde lengte. Vaak is het niet slecht om de titel zo duidelijk mogelijk en niet al te lang te maken. Een test zal uitwijzen wat voor jou het beste werkt!
Het soort blog
Wanneer je een blog schrijft, kies je voor een bepaald type. Denk daarbij aan een interview, tips, stappenplan of lijstje. Het type kun je verwerken in de titel zodat de lezer weet wat hij kan verwachten. Wat blijkt: blogs met een lijstje in de titel scoren het beste. Denk hierbij aan titels als ‘vijf manieren om…’. Op plek twee staan de handleidingen en ‘hoe-doe-je-dit-blogs’.
Blijven testen
Uiteraard zijn bovenstaande punten geen garantie voor een mega succesvolle blog. Er is nou eenmaal geen handboek waarin de perfecte formule staat. Maar vanuit het onderzoek blijkt dat bepaalde eigenschappen van de blog en de prestatie daarvan samenhangen. Belangrijk is om ermee aan de slag te gaan en te blijven testen hoe de blogs scoren. Blijf bijschaven en draaien aan de knoppen. Beetje bij beetje kom je dan bij jouw eigen succesformule en merk je wat werkt voor jouw bedrijf en doelgroep.
Ben jij niet zo’n schrijver of heb je geen idee hoe je moet beginnen? Wij ondersteunen je hier graag bij. Maak een afspraak om te bespreken hoe we jou kunnen helpen. Bel naar 0229 27 27 00 of vul ons contactformulier in.