Sinds de tweede helft van 2021 nam het personeelstekort in Nederland enorm toe. Op dit moment is het zelfs historisch hoog (zo’n 36% in januari 2023). De voornaamste gevolgen zijn een hogere werkdruk en arbeidskosten. Het probleem lijkt zich in de toekomst voort te zetten omdat er de komende jaren nog veel mensen met pensioen gaan door de vergrijzing van de bevolking. Hoe kun je in deze tijd nog mensen werven?
Laat een reclamebureau jouw personeel werven
Om in deze tijd aan personeel te komen is het niet genoeg om simpelweg een vacature op de site te plaatsen. De vacature moet, met goede employer branding, aan de juiste doelgroep geadverteerd worden en daarnaast goed vindbaar zijn. Dit is precies waar wij bij ipsis als reclamebureau zo goed in zijn.
- Wij stellen allereerst een employer brand op. Hierbij worden (onder andere) de bedrijfscultuur, doelstellingen en werknemerservaringen belicht. Het bedrijf krijgt zo haar eigen werkgeversmerk. Het grote voordeel hiervan is dat alleen mensen die bij het bedrijf passen zullen solliciteren (dit voorkomt niet-passende kandidaten en onnodige advertentiekosten).
- Vervolgens verspreiden wij de vacature op de juiste kanalen, zoals social media. Met onze kennis van de doelgroep per kanaal, en de juiste tools, komt de vacature bij de juiste mensen terecht.
- Wij zorgen er daarnaast voor dat de vacature zowel betaald als organisch goed vindbaar is.
- Na de employer brandingcampagne zetten wij een verkeerscampagne en/of leadscampagne op. In vergelijking met de employer brandingcampagne nodigen we mensen hierin wel gericht uit om te komen solliciteren. Dit heet jobmarketing. De personen die al in aanraking waren gekomen met de eerste employer brandingcampagne zullen het bedrijf nu beter herkennen en eerder geneigd zijn interesse te tonen in de vacature.
Is een reclamebureau goedkoper dan een uitzendbureau of recruitmentbureau?
Een uitzendkracht kost gemiddeld twee keer het brutoloon. Als je de uitzendkracht wil overnemen dient er gemiddeld 25% van het bruto jaarloon betaald te worden. Een recruitmentbureau vraagt ook al gauw tussen de 20% en 30% van het bruto jaarloon wanneer zij een kandidaat voor je gevonden hebben.
Een reclamebureau is hierdoor veel goedkoper. Als er bijvoorbeeld tien sollicitanten nodig zijn om een geschikte kandidaat te vinden en er 200 clicks nodig zijn om één sollicitant binnen te halen, dan kost het ongeveer € 800,- om een geschikte kandidaat te vinden*.
*Deze kosten zijn natuurlijk verschillend per functie en hoeveelheid campagnes die worden uitgezet, maar zullen in de meeste gevallen goedkoper uitkomen dan een uitzend- of recruitmentbureau. Natuurlijk kunnen er ook goedkopere campagnes gedraaid worden. Wij overleggen graag samen met jou wat voor jouw specifieke situatie de beste oplossing is.
Benieuwd wat ipsis voor jou kan betekenen?
Ben je benieuwd wat wij voor jouw personeelswerving kunnen betekenen? Bij ipsis zijn wij partner van Wonderkind. Hiermee kunnen we, aan de hand van bepaalde software, vacatures heel gericht targetten om zo echt bij de juiste personen onder de aandacht gebracht te worden. Wij kijken graag naar jouw specifieke situatie en stellen aan de hand hiervan een plan op. Maak hieronder vrijblijvend een (online) afspraak of lees meer over onze aanpak.