Chatten is anno 2017 niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan alle berichtjes die via WhatsApp worden verstuurd. Je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt wel over gechat. Ook steeds meer bedrijven zien de waarde van live chat in en zetten dit in om het lijntje met (potentiële) klanten zo kort mogelijk te houden.

Waarom gebruik maken van een live chat?

Tegenwoordig is iedere organisatie bezig om een online voorsprong te maken op de concurrent. Iedereen wilt bovenaan staan in de Google zoekresultaten, goede recensies en leads. We willen ook allemaal dat bezoekers gemiddeld meer tijd op de site gaan besteden en meer conversie maken. Om dit te realiseren is een live chat een goede optie. Het gebruik van live chat door websitebezoekers is met maar liefst 50% toegenomen ten opzichte van het bel- en emailverkeer. Daarnaast biedt het voor bedrijven de mogelijkheid om direct contact te hebben met klanten en vragen te beantwoorden.

Live chat via Facebook

Recentelijk introduceerde Facebook een mogelijkheid om via Messenger een chat met een bedrijf te starten. Door het aanmaken van een unieke gebruikersnaam, zoals @ipsis.nl, is het voor bezoeker makkelijker om een bedrijf te vinden en deze te contacten via Messenger, ook wanneer er bedrijven met dezelfde naam zijn.

Naast dat het voor bezoekers makkelijker is om in contact te komen met bedrijven via Facebook Messenger, kunnen bedrijven ook de start en reactietijd van een chat verbeteren. Door middel van een welkomstbericht kan de voorspelde reactietijd worden aangegeven en wanneer een bedrijf het beste bereikbaar is. Ook kan via de berichtinstellingen een expresreactie worden ingesteld. Op deze manier krijgt iedereen die een chat stuurt een automatisch bericht. Zo kun je als bedrijf aangeven dat er zo snel mogelijk wordt geantwoord.

De voordelen van live chat

Beschikbaarheid en bereikbaarheid = vertrouwen. Klanten verkiezen chatten boven telefoneren en email. Op deze manier kunnen zijzelf contact opnemen en hoeven ze geen uur in de wacht te staan met de telefoon in de hand. Het is kosteneffectief en draagt bij aan een positieve costumer journey. Ook zijn via live chats links door te geven en is het navigatiepad van de bezoekers te volgen. Op deze manier krijg je inzicht in de doelgroep en de bezoekers.

Naast de Facebook Messenger functie, bestaan er diverse applicaties en oplossingen voor een live chat. Deze zijn in veel gevallen aan te passen naar jouw bedrijf of organisatie. Zo is het mogelijk om een applicatie te downloaden op desktop, laptop en mobiel en via deze manier gemakkelijk alle chats te beheren. Deze applicatie kan op diverse apparaten worden geïnstalleerd, waardoor er ook na sluitingstijd gereageerd kan worden op vragen van klanten. De applicatie is gekoppeld aan jouw website. Zodra mensen de website bezoeken krijgen ze de mogelijkheid om met jou of de klantenservice te chatten. Als bedrijf kun je vanuit te applicatie zien vanaf welke pagina de bezoeker chat en waar deze bezoeker mogelijk interesse in heeft. Hier kun je direct op inspelen.

Kunnen wij je helpen?

Live chat heeft vele voordelen en mogelijkheden. Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

live chat.jpg