Afkortingen van marketingtermen, er zijn er steeds meer bijgekomen de afgelopen jaren. Maar wat betekenen ze nu echt en wat kun je met de desbetreffende marketingterm? Onderstaand een overzicht van veelgehoorde marketingtermen en afkortingen van marketingtermen.

Neem onderstaande lijst met afkortingen en betekenissen van veelgelezen marketingtermen eens door en het lezen van een artikel op bijvoorbeeld www.marketingfacts.nl of onze website wordt ineens een stuk makkelijker!

Untitled 11

Afkortingen van marketingtermen

AIDA: AIDI staat voor Attention, Interest, Desire, Action en is een belangrijk model waarmee de verschillende stappen in het aankoopproces worden bedoeld. Een goede marketingstrategie geeft antwoord - of houdt rekening met - de verschillende fases of stappen binnen dit model.  

API: Application Programming Interface: Een API omvat een aantal regels waarmee verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren. Een API dient een verzoek in om informatie uit een bepaalde applicatie te halen en deze te gebruiken in een andere. Zo kan een API bijvoorbeeld een website koppelen aan een mailsysteem, waardoor iemand opgenomen wordt in de mailinglijst als hij/zij een bepaald formulier invult.

CMS: Content Management System: Een CMS – of content management systeem – is een webapplicatie waarmee websites beheerd en bewerkt kunnen worden. Voorbeelden zijn Umbraco, WordPress en Typo3.

CPA: Cost Per Action: CPA betekent Cost Per Action en is een model waarbij de adverteerder betaalt wanneer een beoogde conversie behaald wordt. Dit kan een aankoop in een webshop zijn, maar ook het invullen van een contactformulier.

CPC: Cost Per Click: De afkorting CPC staat voor Cost Per Click. Met CPC worden de kosten bedoeld die berekend worden als iemand klikt op één van de advertenties die je hebt lopen. Een andere vorm van betalen voor advertenties die ook gebruikt wordt is CPM.

CPM: Cost Per Mille: CPM staat voor Cost Per Mille en wordt gebruikt wanneer adverteerders gebruik maken van de mogelijkheid voor het betalen per 1.000 impressies/vertoningen op een advertentie.

CRM: Customer Relationship Management: CRM is een belangrijk onderdeel voor bedrijven. In een CRM-systeem noteer je alle gegevens die je van een bedrijf weet, inclusief de contacten die je bij dit bedrijf hebt. In een CRM-systeem staan o.a. de verschillende contactpersonen, afspraken, notities en andere belangrijke informatie.

CSS: Cascading Style Sheets: CSS is een programmeertaal waarin staat hoe een webpagina gepresenteerd wordt. Zo omvat een Cascading Style Sheet (CSS) o.a. informatie over de gebruikte kleuren, de beleving, etc. CSS werkt samen met HTML om een website zo goed mogelijk aan de gebruiker voor te schotelen. Als HTML het skelet van een website is, zorgt CSS voor de juiste aankleding ervan.

CTA: Call-to-Action: Een CTA (Call to Action) is een belangrijk onderdeel van een (nieuwe) website. Door middel van een CTA stimuleer je gebruikers om een specifieke actie (invullen formulier, kopen, downloaden, etc.) te ondernemen op de website. Een CTA kan een tekstlink zijn, maar ook een afbeelding of een knop.

CTR: Clickthrough Rate: Met CTR wordt de Clickthrough Rate aangeduid. De CTR is de verhouding tussen het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken en het aantal keer dat er uiteindelijk op wordt geklikt. De CTR is dus de ratio tussen het aantal klikken en het aantal views. CTR = Klikken / Views.

DNS: Domain Name Server: Een DNS is een server die de vertaling maakt van webadres naar één of meerdere IP-adressen.

HTML: Hyper-Text Markup Language: HTML is een programmeertaal waarin de architectuur van bijv. websites en e-mails wordt vastgelegd. HTML is het skelet van jouw website/e-mailing wat, in samenwerking met het CSS, de website vormt.

ISP: Internet Service Provider: Een ISP is een organisatie die internet services aanbiedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan KPN.

SEA: Search Engine Advertising: SEA staat voor Search Engine Advertising. Over het algemeen wordt hier Google AdWords mee bedoeld, maar ook in zoekmachines als Bing kan worden geadverteerd. Door middel van SEA is het mogelijk om (betaald) verkeer naar je website te trekken door middel van verschillende advertentietypen als video, afbeeldingen en tekst.

SEO: Search Engine Optimization: SEO is, met betrekking tot online marketing, één van de belangrijkste afkortingen en staat voor Search Engine Optimization (NL: zoekmachineoptimalisatie). Wanneer je SEO goed inkleedt verkrijg je goede posities in de organische (niet betaalde) resultaten van de zoekmachines. Je doet dit door content (tekst en plaatjes) op de juiste manier te schrijven en gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Ook technische aspecten van de website, bijvoorbeeld de laadtijd van een pagina, zijn hierbij van belang.   

SEM: Search Engine Marketing: SEM is de overkoepelende term die gebruikt wordt om SEO en SEA te combineren en staat voor Search Engine Marketing. SEM heeft te maken met alles wat betrekking heeft op de vindbaarheid/resultaten in zoekmachines. Dit geldt zowel voor de organische (SEO) als betaalde vindbaarheid (SEA).

SERP: Search Engine Results Page: SERP staat voor Search Engine Results Page. Met SERP wordt dus de pagina bedoeld waarop een bepaald zoekresultaat terug te vinden is.

SLA: Service Level Agreement: Een SLA, ook wel Service Level Agreement genoemd, is een overeenkomst met afspraken tussen leverancier en afnemer over (de prestaties van) een bepaald product/dienst.

UI: User Interface: Een User Interface (UI) stelt gebruikers in staat om een softwaretoepassing of bepaalde hardware te bedienen. Hoe beter de UI is, hoe makkelijker en intuitiever de klant ermee om kan gaan.

URL: Uniform Resource Locator: Een URL, Uniform Resource Locator, staat ook wel bekend als het webadres van een website en/of applicatie. Een URL is een reeks tekens die verwijst naar een bepaalde bron.

XML: Extensible Markup Language: XML staat voor Extensible Markup Language. XML is gebaseerd op SGML (Special Graphics Markup Language) en een variant van HTML. Door middel van XML kan men gestructureerde gegevens weergeven in de vorm van platte tekst.

Betekenis marketingtermen

AdSense: AdSense is een product van Google dat websitebeheerders in staat stelt om geld te verdienen met hun website of weblog. Door middel van Google AdSense worden contextuele (AdWords) advertenties op de website geplaatst, waarbij de eigenaar van de website een vergoeding krijgt voor elke vertoning.

AdWords: AdWords is Google’s paradepaardje en grootste inkomstenbron. De omzet vanuit Google AdWords is de afgelopen jaren toegenomen tot $ 50 miljard per jaar. Door middel van Google AdWords worden binnen Google en zoekpartners advertenties van bedrijven getoond, gerelateerd aan de gebruikte zoekwoorden. De adverteerder betaalt over het algemeen op basis van het aantal klikken op de advertentie (CPC, zie onderstaand).

Backlinks: Backlinks zijn verwijzingen naar jouw website, vanaf andere websites. Het aantal backlinks – en de relevantie/waarde – ervan is een indicator voor Google om de positie in de zoekmachine te bepalen. Een groot aantal backlinks van relevante en belangrijke websites, zorgt voor een beter resultaat in de zoekmachines.

Bezoeken: Het aantal bezoeken aan een website wordt geregeld verward met het aantal bezoekers. Het aantal bezoeken ligt echter altijd hoger, doordat 1 bezoeker meerdere bezoeken kan doen. Als 1 iemand de website meerdere keren bezoekt, blijft het 1 bezoeker, maar worden het bijv. 5 bezoeken.

Bezoekers: Het aantal unieke bezoekers op jouw website. Het aantal bezoekers wordt bijgehouden aan de hand van het IP-adres van de bezoeker. Na een maand worden deze gegevens weer gereset zodat, wanneer iemand een website een maand later weer bezoekt, hij wederom een unieke bezoeker is.  

Branded Content: Branded Content is veel terug te vinden op blogs en in video’s. Hierbij wordt gekeken naar de boodschap, de behoeftes van de doelgroep en een adverteerder die hier goed bij past. Deze adverteerder wordt dan meegenomen in een artikel of video om, zonder overduidelijk reclame te maken, toch aangeprezen te worden met zijn/haar product.

Title tag: De title tag is de titel van de pagina, die ook bovenin de browser wordt vermeld. In de zoekresultaten is de title tag ook de titel die getoond wordt bij de zoekresultaten.

Conversion rate / Conversieratio: De conversieratio is een belangrijke KPI binnen Google AdWords en is de verhouding tussen het aantal klikken en het uiteindelijke aantal acties (contactformulier, offerteaanvraag, belletjes) dat dit op heeft geleverd.

Cookie: Een cookie is een digitaal bestand dat achtergelaten wordt op computers om gebruikers te herkennen en eigenschappen mee te geven. Zo gebruikt Zalando bijvoorbeeld cookies om te achterhalen in welke producten je geïnteresseerd bent. Hierna komen deze producten op andere websites, middels een display-advertentie (plaatje) via Google AdWords, terug om nogmaals onder de aandacht te brengen.

Fold: Fold is een term die vaak gebruikt wordt bij het ontwerpen van websites. Wanneer men spreekt van ‘Above the Fold’ (NL: Boven de vouw), wordt het gedeelte van de website bedoeld wat zichtbaar is zonder te scrollen. Welk gedeelte van een site ‘Above the Fold’ zichtbaar is, is afhankelijk van de schermresolutie van de websitebezoeker. Voor conversiedoeleinden is het belangrijk om contactbuttons e.d. above the fold weer te geven.

Opt-in: Door middel van een opt-in geven gebruikers toestemming voor het ontvangen van bepaalde informatie. Zo wordt een opt-in bijvoorbeeld gebruikt bij het inschrijven van een gebruiker aan een mailinglijst. Het invullen van een e-mail in een contactformulier is in het geval van een single opt-in het enige wat benodigd is om ingeschreven te worden. In het geval van een double opt-in ontvangt de gebruiker een bevestigingsmail waarin geverifieerd wordt of het ook daadwerkelijk correct is.

PageRank: De PageRank van een pagina is een waarde die Google aan een pagina toekent aan de hand van zijn populariteit, ten opzichte van andere websites. De naam is afkomstig van Google oprichter Larry Page. De PageRank wordt bepaald aan de hand van backlinks, verkeer, leeftijd van het domein en een aantal andere variabelen.

Rich media: Rich media is een interactieve vorm van media en advertenties. Bij dergelijke media en advertenties worden animaties, geluidseffecten en videomateriaal gebruikt.

Neem contact op

Meer weten over marketing? Neem contact met ons op!

Neem contact op

Damar 1 Breed
Geschreven door:

Damar Bakker

Senior marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Untitled 65

8 vragen om je doelgroep beter te bepalen

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing

Untitled 65

8 vragen om je doelgroep beter te bepalen

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing