In slechts enkele maanden tijd heeft ChatGPT al een grote verandering losgebracht. AI biedt ons ontelbaar veel mogelijkheden om vragen te stellen en zo teksten, antwoorden en zelfs illustraties of audio te genereren. Zo werd Google even minder relevant, maar ook Google is op de achtergrond bezig met de ontwikkeling van AI-functies binnen haar apps en heeft nu haar plannen hiervoor bekend gemaakt. Maar wat houdt dit in en wat betekent dit voor bijvoorbeeld adverteren in Google? Wij zochten het uit!

Google maakte eerder al AI-Chatbot Bard, een AI chatbot die nog niet vrijgegeven was voor iedereen. Maar hier komt verandering in en Chatbot Bard wordt een gedegen concurrent van ChatGPT.

AI-gegenereerd antwoord in het zoekresultaat

Ook voor het belangrijkste product van Google, de zoekmachine, zijn AI veranderingen aangekondigd. Achter de schermen werken zij op dit moment aan ‘de toekomst van zoeken’.  Het belangrijkste doel hierbij is om zoeken slimmer en eenvoudiger te maken. Hierbij worden de ‘gewone’ zoekbalk en de beperkte lijst met resultaten verleden tijd.

Zo kun je de zoekmachine meer gaan gebruiken als je beste vriend en kun je een gewone vraag typen, of zelfs inspreken. Google formuleert dan eerst een door AI gegenereerd samenvattend antwoord. Op dit antwoord kun je ook weer reageren, en zo kun je dus chatten met Google. Je hoeft je uitgebreide zoekopdrachten dus niet meer op te delen in kleinere vragen. De zoekmachine is slimmer en kan in één keer moeilijkere vraagstukken beantwoorden of kan je zelfs helpen een e-mail of stukken tekst op te stellen.

AI op een verantwoorde manier

Als je een door AI gegenereerd antwoord krijgt op je vraag wordt het wel lastig om te bepalen of dit antwoord juist is. Iedereen kan natuurlijk alles schrijven op het internet, dus wat is juist en wat is bijvoorbeeld nepnieuws? Voor Google is verantwoording van de informatie erg belangrijk. Zo geven zij aan om, in tegenstelling tot de huidige functionaliteit van ChatGPT, ook de bronnen te gaan tonen bij het AI-gegenereerde antwoord. Daarnaast zullen zij gevoelige onderwerpen, zoals gezondheidsvragen en vragen over financiën, nog uitsluiten.

Wat gebeurt er met het huidige zoekresultaat?

Maar wat gebeurt er dan met de huidige lijst met zoekresultaten? Google blijft het belang hiervan inzien. Zo zijn zij natuurlijk de basis in doorverwijzen naar het grote web. De reguliere lijst met zoekresultaten blijft dus wel bestaan, maar wordt secundair aan het AI-gegenereerde antwoord waar Google je eerst mee probeert te helpen. Daarnaast zijn advertentie-inkomsten ontzettend belangrijk voor Google, en daarom zullen de advertenties ook zeker een belangrijke rol blijven spelen in het zoekresultaat.

AI in de overige Google Apps

Naast de zoekmachine gaat Google AI ook meer verwerken in de andere apps zoals Maps, Gmail en Google Foto’s. In Gmail kunnen gebruikers bijvoorbeeld het e-mailprogramma een opdracht geven voor wat er ongeveer in een bericht moet staan, zodat AI er vervolgens een nette e-mail van kan maken. En in Google Foto's wordt AI gebruikt om foto's te bewerken. Gebruikers kunnen straks gemakkelijk onderwerpen in een foto verplaatsen, weghalen of bijvoorbeeld de lucht zonniger maken.

 

google-aizoekmachine-ipsis.png