Kleuren hebben een invloed op ons denken en doen. Ze zijn het eerste dat we herinneren van een product, gevolg door vormgeving, nummer en woorden. Het is dus enorm belangrijk de waarde van kleur in te gaan zien en hier op de juiste manier op in te gaan spelen.
Een onbewuste mening over een product
Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 90 seconden na het bekijken van een product, een onbewuste mening hebben gevormd over het product. Deze mening is tussen de 62% en de 90% gebaseerd op kleur. Zo is bij koopgedrag het visuele aspect voor 93% bepalend en de kleurkeuze voor 85%. Zo zorgt bijvoorbeeld oranje voor een warme, vrije en sociale indruk en zorgt rood voor een actieve energievolle en krachtige uitstraling.
Kleurcombinaties in advertenties
Ook bij het maken van advertenties is het belangrijk om gebruik te maken van de juiste kleurcombinaties. Kleuren kunnen jouw uitstraling verbeteren tot wel 73%. Wil je opvallen met je nieuwe advertentie? Of wil je zorgen dat mensen nog even langer aan je denken? Kies dan voor de juiste kleur want maar liefst 55-68% onthoudt iets namelijk beter wanneer er gebruik wordt gemaakt van kleuren die een emotie opwekken.
De betekenis van kleuren
Elke kleur straalt iets anders uit en geeft dus ook een ander gevoel bij de consument.
- Blauw: professioneel, betrouwbaar en ontspannen
- Geel: nieuwsgierig, vrolijk en enthousiast
- Rood: vastberaden, energiek en moedig
- Oranje: vriendschap, creativiteit, modern
- Groen: gezondheid, duurzaam en balans
- Paars: spiritualiteit, fantasie en wijsheid
Tijdens het bouwen van een website en het uitkiezen van een huisstijl is het daarom belangrijk om goed na te denken over wat je wil uitstralen en welke actie je oproept bij consumenten.
Hulp nodig bij de juiste kleurkeuze?
Team ipsis weet als geen ander hoe wij de perfecte kleur kunnen vinden voor jouw bedrijf. Onze specialisten helpen je graag en sparren graag samen bij het maken van de juiste kleurkeuze. Vragen? Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 272700 of vul het contactformulier in