Marketing draait om het beïnvloeden van het gedrag van je klanten. Maar hoe krijg je hun zo ver dat ze ‘’ja’’ zeggen tegen jouw product of dienst? De zeven principes van Cialdini kunnen daar een handje bij helpen. Door middel van deze principes kun je beter begrijpen hoe beslissingen van mensen worden beïnvloed, en hoe je deze kunt toepassen om je marketing effectiever in te zetten. In deze blog gaan we verder in op deze principes en lichten we toe hoe je deze kunt toepassen om jouw marketinginspanningen op zowel online als offline gebied tot een hoger niveau te tillen.
Het principe van wederkerigheid
Het principe van wederkerigheid houdt in dat mensen eerder geneigd zijn om iets terug te doen of te geven wanneer iemand iets voor hen doet. Zorg er dus voor dat je iets waardevols geeft aan jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een gratis scan, een handige download of een nuttige tool.
Het principe van schaarste
Bij het principe van schaarste wordt het gevoel van urgentie gecreëerd. Wanneer iets moeilijker te krijgen is, willen mensen het juist nog liever hebben. Hierop kan worden ingespeeld door te werken met beperkte aantallen en tijdslimieten.
Het principe van autoriteit
Het principe van autoriteit houdt in dat wat een autoriteit zegt vaak als waarheid wordt overgenomen. Om hierop in te spelen is het belangrijk om jouw merk als expert in te markt te positioneren. Zorg ervoor dat je communiceert wat jouw kennis, ervaring en kunde is. Deel jouw kennis dan ook met je doelgroep en maak gebruik van kwaliteitskeurmerken en certificaten.
Het principe van consistentie
Dit principe richt zich op dat mensen vaak consistent blijven wanneer ze al bepaalde beslissingen hebben genomen. Dit ontstaat doordat mensen niet graag worden gezien als inconsistent. Hierop kun je inspelen door de eerste stap die jouw klanten moeten maken heel laagdrempelig te maken. Wanneer deze stap is volbracht zullen mensen makkelijker consistent blijven en de volgende stappen ook volbrengen.
Het principe van sympathie
Het principe van sympathie speelt in op dat je eerder geneigd bent ‘’ja’’ te zeggen tegen mensen die je aardig vindt. Er zijn enkele factoren die sympathie veroorzaken, namelijk fysieke aantrekkelijkheid, gelijksoortigheid, complimenten en contact en samenwerken. Speel dus in op deze factoren. Houd hier bijvoorbeeld rekening mee met welke foto’s je gebruikt en zorg voor voldoende persoonlijke content.
Het principe van sociale bewijskracht
Dit principe houdt in dat mensen geneigd zijn om te kijken en luisteren naar anderen en hun gedrag hierop af te stemmen. Dit geeft hun een bevestiging dat ze een goede keuze maken. Hierop kan goed ingespeeld worden door middel van reviews. Daarnaast kun je ook cijfers tonen van hoeveel klanten hen al voor zijn geweest of enkele grote klanten benoemen.
Het principe van eenheid
Het principe van eenheid houdt in dat mensen behoefte hebben aan een gedeelde identiteit. Het ‘’wij gevoel’’ moet hierbij gecreëerd worden, om zo aan de behoefte aan saamhorigheid te voldoen. Hierdoor hebben mensen eerder de neiging om overtuigd te worden. Het gevoel van eenheid kan op veel verschillende manieren worden gecreëerd. Denk bijvoorbeeld aan dezelfde waardes, interesses of doelen. Hier kan op ingespeeld worden door aan community building te werken.
Hulp nodig?
Heb jij hulp nodig met het effectiever inzetten van jouw marketinginspanningen? Ons team van marketeers helpen jou graag verder! Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.