Met alle mails die binnenkomen is het lastig om op te vallen bij de ontvangers. Hoe blijf je zichtbaar en zorg je ervoor dat de e-mails geopend worden? Wij delen een aantal tips om jouw openingsratio te verhogen.

Onderwerpregel

Het eerste wat de ontvanger leest voor het openen is de onderwerpregel. Dit is één van de belangrijkste onderdelen binnen e-mailmarketingcampagnes. Aan de hand van de onderwerpregel bepaalt de ontvanger of hij de e-mail opent of direct weggooit. Een goede ontwerpregel moet ervoor zorgen dat de ontvanger nieuwsgierig wordt en graag verder wil lezen. Hoe schrijf je een goede onderwerpregel?

  • Maak de inhoud van de nieuwsbrief duidelijk.
  • Gebruik woorden die goed werken en de lezers triggeren om de e-mail te openen.
  • Maak de onderwerpregel niet te lang.
  • Schrijf actief.
  • Maak het relevant voor de ontvanger.
  • Vermijd spamgevoelige woorden en leestekens zoals gratis en ! en %-tekens.

Pre-header

De pre-header is de eerste tekst die de ontvanger leest na de onderwerpregel. Hierdoor kun je de inhoud van de e-mail nog duidelijker maken. Daarnaast biedt dit een extra mogelijkheid om de ontvanger te triggeren de e-mail te openen. De pre-header is de eerste zin uit de mail. In de meeste gevallen is de pre-header: ‘bekijk de e-mail online’. Laat je dit staan dan zal dat de ontvanger niet triggeren om verder te lezen. Benut deze mogelijkheid dus goed.

Afzender

Hoeveel mails krijgen we wel niet verstuurd vanuit noreply@bedrijfsnaam.nl. Niet heel aantrekkelijk en behoorlijk afstandelijk toch? Kies liever voor een persoonlijke benadering en zorg voor herkenbaarheid. Zo kun je kiezen voor de naam van een medewerker of de naam van jouw organisatie. In het geval van ipsis hebben wij onze nieuwsbrieven de naam i-zine gegeven. Dit is dan ook de afzender van de e-mails, zodat het herkenbaar is voor de ontvangers.

De beste verzenddag

Er zijn meerdere onderzoeken gewijd aan welke dag en welk moment het beste is om een e-mail te verzenden. Vanuit het onderzoek van de Nationale E-mail Benchmark 2018 blijkt dat de zaterdag de beste verzenddag is om B2B e-mailings te versturen. Verstuur je naar de consument? Dan is de donderdag de beste dag. Probeer dit ook zelf uit. Ga spelen met verzenddagen, tijden en momenten. Na verloop van tijd kun je conclusies trekken uit de statistieken en heb jij jouw ideale verzenddag gevonden!

Wil je meer weten over het verzenden van e-mailmarketing of heb je hier hulp bij nodig? Wij staan graag voor jou klaar! Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 27 27 00 of vul het contactformulier in.

e-mail.png