De audio-community-app Clubhouse duikt ineens overal op. Het is de nieuwe social mediahype. Het aantal gebruikers groeit exponentieel en steeds meer ondernemers weten de app te vinden. Maar is Clubhouse interessant genoeg om als bedrijf of merk (nu al) in te stappen? Wij vertellen je er meer over.
Wat is Clubhouse?
Clubhouse is een app met inmiddels ruim 2 miljoen gebruikers. Je kunt in Clubhouse live gesprekken voeren én beluisteren in een kleine, persoonlijke setting of juist openbaar waarbij je met tot 5.000 personen uit de hele wereld kunt inschakelen. Je leest het goed: Clubhouse is een audiokanaal. Je zou het kunnen zien als het hosten of bijwonen van een live podcast met meerdere deelnemers.
Clubhouse werkt met verschillende ‘kamers/Rooms’. Wanneer je de app opent, kom je in de hallway en zie je verschillende Rooms die op dit moment live plaatsvinden of binnenkort starten. Dit gaat om Rooms die zijn gestart door mensen die jij volgt óf op basis van jouw interessegebieden. Uiteraard kun je ook Rooms opzoeken op basis van jouw interessegebieden.
In deze Rooms praten de aanwezigen met elkaar. Tik je op een kamer in deze hallway, dan kom je direct binnen als luisterend publiek. Je neemt deel en gaat weg wanneer jij wil. Op deze manier neem je een kijkje in verschillende kamers en beslis je zelf waar en wanneer je deelneemt aan een gesprek.
Exclusief
Opmerkelijk is de exclusiviteit van Clubhouse: op dit moment is de app alleen toegankelijk voor Applegebruikers en je komt alleen binnen via een uitnodiging. Om lid te worden moet een bestaande Clubhouse-gebruiker een uitnodiging sturen vanuit de app. Alleen dan is het mogelijk om toegang te krijgen.
Om een invite te krijgen, helpt het om de app alvast te installeren, een gebruikersnaam te kiezen en de app vervolgens toestemming te geven tot je contacten. Mensen in jouw contactenlijst die al lid zijn van Clubhouse, krijgen dan een notificatie met daarin de vraag of ze jou een invite willen versturen.
Wat zijn de voordelen van Clubhouse?
Het grote voordeel van Clubhouse is dat je deelneemt met je stem. Waar je op andere social mediaplatformen tekst typt of een beeld gebruikt om je verhaal over te brengen, hoeft dat bij Clubhouse niet. Je neemt deel terwijl je onderweg bent naar je werk of tijdens een wandeling.
Een ander pluspunt is dat je bij audio de emotie, empathie en toon in de stemmen hoort. Ook geef je met stem makkelijker de nuances aan. Een ander bijkomend voordeel is dat je geen last hebt van hardnekkige algoritmes of bots die geautomatiseerd berichten plaatsen.
Clubhouse: ideeën voor ondernemers
Er zijn toffe kansen voor ondernemers binnen Clubhouse. De 3 grootste, meest interessante kansen voor ondernemers zijn:
Eigen room hosten
Het is mogelijk om wekelijkse meetings te hosten, maar denk ook aan een soort (mini) webinar over jouw expertise om jouw expertstatus te vergroten. Of denk aan Q&A’s in privé rooms als toevoeging op jouw coachingprogramma’s (zowel 1-op-1 als via een groep) of brainstormsessies.
Club starten
Door regelmatig rooms te hosten en te praten over jouw expertise werk je aan jouw personal en/of employer brand. Wil je regelmatig Rooms hosten onder een andere naam dan jouw (bedrijfs)naam, dan kun je een aanvraag doen voor een Club. Men kan daarbij aansluiten. Bij welke clubs je zit is ook te zien op jouw profiel. Dit kan nadat je 3 Rooms hebt gehost.
Netwerk vergroten
In elke room die je ziet kun je heel gemakkelijk connecten met andere luisteraars of sprekers. Klik op een foto en je ziet direct de bio van iemand en kunt die persoon ook direct volgen door op “volg” te klikken. Hoe meer mensen je volgt, hoe meer Rooms je ziet waarbij jij je kunt aansluiten. Maar óók hoe meer ingeplande Rooms je ziet van de mensen die jij volgt. Ook krijg je pushnotificaties als iemand die je volgt in een Room aansluit of start (dit kun je uiteraard uitzetten). Doordat je zo makkelijk in contact komt met anderen is het een perfect platform om je netwerk mee te vergroten. Daarnaast kun je ook jouw Instagram- en Twitteraccount koppelen zodat mensen jou daar direct kunnen gaan volgen.
Heb je een beter beeld van Clubhouse gekregen en wil je meer weten over de inzet van dit platform voor jouw organisatie? Of heb je een andere vraag? Neem dan contact op. Onze marketeers helpen jou graag!