Door customer reviews kunnen klanten al jaren lang feedback geven aan een bedrijf als deze hiervoor open staat. Hierdoor ontstaat er begrip bij de klant en kunnen bedrijven beter inspelen op de behoeftes en verwachtingen van de klant. De meeste reviews werken met een schaal van één tot en met 5 en een mogelijkheid om toe te lichten waarom er voor die score gekozen is. Reviews brengen veel bruikbare informatie voor een bedrijf of organisatie. Het brengt ook kansen met zich mee zoals: impact op de omzet, inzicht in de doelgroep en ruimte voor product- en serviceverbetering.

Impact op de omzet

Stel een klant is op zoek naar een nieuwe camera. Hij weet al welk merk hij wilt en gaan online zoeken naar de meest geschikte camera. In de zoekresultaten ziet hij dat een cameratoestel van een bepaald merk op twee verschillende sites wordt weergegeven. Op site A staat de camera te koop voor € 1.859 en op site B staat deze te koop voor € 1.999. De prijs klinkt op site A aantrekkelijker, maar de klant besluit toch verder te kijken op beide websites. Op site B scoort de camera beter en schrijven mensen positieve reviews over de camera en de service van de webshop. Op site A leest de klant minder goede reviews en blijkt de service van de webshop niet zo goed. De klant besluit toch de camera op site B te bestellen omdat hij daar een beter gevoel bij heeft. Zo zie je: dankzij de reviews zijn consumenten bereid om meer te betalen voor hetzelfde product.

Inzicht in je doelgroep

De doelgroep zal altijd per productsoort verschillen. Door de reviews te analyseren krijg je goed inzicht in wie de doelgroep is. Op bijvoorbeeld een elektronica site zal je sneller reviews krijgen van mannen dan van vrouwen. Wel blijkt uit onderzoek dat vrouwen vaker positief zijn in hun reviews. Door inzicht te krijgen in jouw doelgroep per productsoort, kan je jouw marketinguitingen beter targetten en de juiste doelgroep binnen halen voor het product dat je verkoopt.

Ruimte voor product- en serviceverbetering

Door de negatieve reviews kun je dingen gaan aanpassen, zoals de manier van dienstverlening. Zo maken sommige restaurants goed gebruik van negatieve reviews. Ze nodigen diegene die de negatieve review heeft geschreven uit en leggen uit dat de klachten zijn aangekaart en verbeterd. Vaak zijn deze klanten blij verrast en nemen de uitnodiging. De kans is groot dat ze daarna de review herzien of een nieuwe positieve review schrijven. Daarnaast zien andere consumenten de reactie van het restaurant, wat weer een positieve indruk achter laat. Het restaurant staat immers open voor verbeteringen en biedt een passende oplossing aan.

The Feedback Company

Denk je nu “ik wil ook een feedback van mijn klanten”? Dat kan! Met behulp van The Feedback Company krijg jij de mogelijkheid om de klanttevredenheid van jouw bedrijf of organisatie te peilen. Zodra jouw product of dienst is geleverd bij een klant krijgt diegene een uitnodiging om een review achter te laten. Voor u als ondernemer dé manier om erachter te komen wat er zich afspeelt onder uw klanten. The Feedback Company is dan ook onmisbaar voor bedrijven die streven naar een hogere klanttevredenheid, stijgende verkoopresultaten en een goed imago.

Heb je na het lezen van dit artikel nog meer vragen over customer reviews of over The Feedback Company? Neem dan contact met ons op via 0229 – 27 27 00 of vul hier het contactformulier in.

Customer-Reviews.jpg