Ruim de helft van de bedrijven in Nederland en België zet social media in. Toch blijkt dat 75% van de bedrijven geen social media strategie heeft. Start goed met het ipsis Social Media Pakket.
Strategische inzet van communicatie
Het inzetten van communicatie door bedrijven vindt veelal plaats op strategische wijze. Als we naar de communicatie-inzet kijken dan geeft 70% aan hier een budget voor te hebben gereserveerd. Dit blijkt uit online onderzoek van GC2 Communicatie onder 1.600 bedrijven in Nederland en België. Bijna tweederde heeft een strategie en een doorvertaling in een communicatieplan. De meesten zorgen voor een goede afstemming van de communicatiemiddelen die worden ingezet. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar we kunnen concluderen dat er op strategische wijze met communicatie aan de slag wordt gegaan.
Driekwart van social media inzet is zonder doel
Zoals genoemd zet ruim de helft van de bedrijven in op social media. De inzet op social media is vervolgens behoorlijk willekeurig. Om te beginnen heeft 90% geen budget voor social media inzet, 75% heeft geen strategie en 60% integreert uitingen over verschillende social media niet (koppelingen Twitter, LinkedIn, Facebook, etc.). Tenslotte wordt 70% van de activiteiten op social media niet geëvalueerd.
Vervolgstap doorvertaling van communicatie naar social media
Verontrustend is dat in 2 jaar tijd er weinig lijkt veranderd. Uit onderzoek van Adformatie bleek toen ook dat er flink zou worden ingezet op social media. Er zouden werknemers voor worden vrijgemaakt en een strategie worden gemaakt. Wat houdt ons tegen? Onbekend? Te snelle ontwikkeling? Niet meetbaar? Of andere redenen? Als het dan ingezet wordt, is het ook niet altijd structureel. Ondertussen heeft Facebook 600 miljoen actieve gebruikers, besteden wij uren per week aan social media, is internet onder jongeren voor het eerst groter dan TV en nog blijven we voorzichtig.
Social media zijn een nieuwe vorm van media en kunnen goed gebruikt worden naast bestaande media als radio, TV en print. Gebruik de strategie van jarenlang communicatie-inzet en vertaal dit door naar de specifieke kenmerken van social media. De impact van een TV commercial is ook niet direct meetbaar. Met een radio- of printcampagne is het effect vaak ook pas op lange termijn zichtbaar. De voordelen en nadelen van social media zijn op blogs al voldoende benoemd.
Wij helpen u graag bij het invullen en activeren van social media binnen uw organisatie. Wilt u meer thuis raken in de wereld van de social media en/of ziet u mogelijkheden voor uw onderneming? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of bekijk direct ons Social Media Pakket en zie wat wij voor u en uw onderneming kunnen betekenen.
Benieuwd hoe u social media in kunt zetten? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.
Bron: Marketingfacts