Doordat klanten steeds meer verschillende kanalen en apparaten gebruiken in hun zoektocht naar producten of diensten, wordt het steeds lastiger de customer journey in kaart te brengen. De customer journey is de reis die jouw klant aflegt op weg naar een aankoop en omschrijft de klant en zijn gedrag gedurende de inspiratie-, oriëntatie- en aankoopfase.
Door de customer journey van jouw klanten zo goed mogelijk in beeld te brengen, kun je bepalen welke informatiebronnen zij gebruiken, wat voor soort content (informatie) zij nodig hebben en hoe zij uiteindelijk tot aankoop over gaan. Als je dit eenmaal duidelijk hebt kun je hier op inspelen door gerichte content te creëren, op de juiste kanalen, om de juiste leads te trekken en uiteindelijk tot klant te maken. Over het algemeen liggen conversies bij een organisatie met een duidelijke customer journey hoger ten opzichte van bedrijven die de reis nog niet hebben uitgestippeld.
Belang van het in kaart brengen van de customer journey
Een goede customer journey brengt alle stappen van de klant in kaart, over alle mogelijke touchpoints (website, social media, telefoon, winkel, marketingmiddelen, etc.), zowel voor, tijdens als na het aanschaffen van een product. Het goed in kaart brengen van deze ‘reis’ en de bijbehorende behoeften biedt jou, als ondernemer of marketeer, de volgende voordelen:
Je kunt content aanbieden op basis van de behoefte van de (potentiële) klanten
Je hebt een hogere conversie aan het eind van de reis
Volledige klantfocus, wat leidt tot een betere klantervaring
Customer journey en inboundmarketing
De customer journey vormt een belangrijk onderdeel binnen een inboundmarketingstrategie. Door de customer journey van verschillende buyer persona’s in jouw doelgroep te definiëren, wordt het eenvoudig om de contentbehoefte en ideale momenten te definiëren. Zo wordt het redelijk eenvoudig om een contentkalender te ontwikkelen waarin staat wanneer wélke content gedeeld wordt, en via welk kanaal.
Een customer journey is de rode draad binnen jouw inboundmarketingstrategie. Onze slogan word relevant voor de klant geeft al aan dat relevantie erg belangrijk is bij inboundmarketing. Door de customer journey in kaart te brengen definieer je relevante kanalen, relevante momenten en relevante content. Potentiële klanten worden nu ook écht geholpen bij hun aankoopbeslissing. Je wordt uiteindelijk gezien als adviseur in plaats van verkoper. Iets wat de resultaten ten goede zal komen.
Zie hier een video waarin de customer journey van Hunkemöller visueel in kaart is gebracht en waarbij de verschillende soorten content gedefinieerd zijn.
Meer informatie over de customer journey, inboundmarketing of de mogelijkheden die wij bieden voor meer rendement uit uw marketinginspanningen? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.