Niets is zo vervelend als webbezoeker om het antwoord op jouw vraag pas in de laatste zin van het artikel te lezen. Mensen zijn vaak niet zo geduldig en haken af als ze niet snel het antwoord hebben gevonden. Om dit te voorkomen kun je een omgekeerde piramide inzetten voor verschillende soorten teksten.

Schrijven volgens de omgekeerde piramide is beginnen met de kernboodschap die vervolgens in de rest van de tekst wordt uitgelegd. Het bovenste en breedste deel van de piramide bevat de belangrijkste informatie en geeft direct antwoord op de vraag van de websitebezoeker. Als uitgangspunt neem je daarbij wat de lezer wil weten, niet wat jij wil zeggen.

Perfect voor het internet

De omgekeerde piramide is zeer geschikt om toe te passen bij websites. Bovenaan een artikel is de lezer nog geconcentreerd en geïnteresseerd. Des te langer iemand moet lezen, des te lager de concentratie wordt. Dit komt doordat teksten op een beeldscherm inspannender zijn om te lezen dan op papier.

Op het internet lezen mensen eerst de kop en de eerste regels onder de kop. Vervolgens scannen ze de rest van de tekst. Tussenkopjes, opvallende opmaak, afbeeldingen en hyperlinks vallen daarbij het meest op. Handig om mee te nemen in de piramidetekst!

Houd de lezer vast

De contentpiramide kan helpen bij het schrijven van een tekst en om jouw lezer een boodschap mee te geven. Je houdt de lezer vast wanneer je begint met de kern en vervolgens de gedachten van de lezer volgt. Welke vraag volgt als je bepaalde informatie geeft? Wat wil de lezer daarna weten? Als de lezer dan halverwege afhaakt heeft hij toch de essentie meegekregen en antwoord gekregen op zijn vraag.

De piramide opbouwen

Hoe bouw je een tekst op volgens de omgekeerde piramide?

  • Denk: wie is de lezer en wat wil hij lezen? Dat is de kern van de tekst en waarmee je de tekst begint. In de kernboodschap ga je in op hoe, wat, waar, wanneer en wie. Het waarom werk je later uit in de tekst als je er dieper op ingaat.
  • Structuur: welke vragen zouden de lezers stellen? Bedenk wat er leeft onder jouw doelgroep en wat voor antwoorden zij willen hebben. Verwerk deze in de tekst.
  • Schrijf en herschrijf: schrijf de tekst en leg het vervolgens even weg. Een frisse blik zorgt ervoor dat je de tekst kunt fine tunen en gereed kunt maken voor publicatie.
  • Controleer: check of de piramide goed is opgebouwd. Bevat elke alinea relevante en volledige informatie? Is datgene wat de lezer wil lezen duidelijk en op de juiste plekken aanwezig? De piramide gaat van algemeen en abstract naar concreet en gedetailleerd.

Klinken piramides jou allemaal wat vaag in de oren en weet jij al helemaal niet hoe het werkt met een omgekeerd exemplaar? De contentmarketeers van ipsis helpen jou graag op weg. Bel naar 0229 27 27 00 of vul het contactformulier in, dan komen wij binnenkort bij jou langs om alles duidelijk uit te leggen!

piramide.png