Passief klanten benaderen door actief content te creëren, dat is de basis van inboundmarketing. Een verhoogde online vindbaarheid, klantgerichte content en gerichte content distributie zijn uw key to online success.

Wat is inboundmarketing?

De digitalisering van de samenleving, gecombineerd met een mentaliteitsverandering bij de consument, zorgen ervoor dat de outboundmarketingtechnieken niet (of minder) effectief zijn. Dit verklaart het succes van inboundmarketing de afgelopen jaren.

Inboundmarketing is het ontwikkelen van relevante content (bijv. video, blogs en infographics), op de juiste kanalen (bijv. e-mail, social media, website). Het internet is vandaag de dag een belangrijke bron voor informatie. Het merendeel van uw klanten zal online op zoek gaan naar antwoorden en oplossing voor zijn/haar problemen. Op dít moment is het voor jou belangrijk om gevonden te worden, met relevante content en via het juiste kanaal. Kort samengevat is inboundmarketing:

"Relevante content, voor een relevante groep en op een relevant moment"

Inboundmarketing is een marketingstrategie gericht op het ontwikkelen van content, gericht op specifieke interesses en behoeften binnen jou doelgroep. Hierdoor krijgt je uiteindelijk meer gekwalificeerde leads die je, vanwege alle relevante (dus interessante) content, als autoriteit zullen gaan zien en graag terug zullen komen.

Inboundmarketing is op te splitsen in vier verschillende fasen;

inbound marketing - vier stappen.png

Bron foto: http://blog.ghostrec.jp/

Interesseren
Je hebt 5.000 bezoekers op je website en je vindt dit het belangrijkste getal in de Google Analytics rapportages. Maar hoe zit het met de conversies, kunnen deze niet beter? Bij stap 1, interesseren, richt jij je op een (of meerdere) doelgroep(en). Maak je communicatie relevanter voor deze specifieke groep(en). Op deze manier raak je misschien wel wat bezoekers kwijt, maar als de informatie uiteindelijk beter overkomt zal je hier alleen maar profijt van hebben.

Uiteindelijk is het belangrijk om ijkpersonen te definiëren, zodat je weet hoe jou doelgroep denkt, zoekt, leeft, etc. Als dit bekend is, kan specifiek content gecreëerd worden die aansluit bij de wensen en eisen van deze groep.

Belangrijk hierbij: zoekwoorden, blogs en social media


Overtuigen
De relevante bezoekers op je website wilt je uiteindelijk natuurlijk converteren. Dit kunt je bijvoorbeeld doen door een interessante white paper aan te bieden om zodoende een e-mailadres en naam te ontvangen. Door verschillende white papers aan te bieden kun je een profiel van iemand opstellen. Door bijvoorbeeld bij download nummer één naam en email te vragen, maar bij download nummer twee naam, bedrijf en functie. Zo heb je alweer iets meer informatie om de lead zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Belangrijk hierbij: contactformulieren, Call to actions, landingpagina’s.


Activeren
Wanneer je de stappen Interesseren en Overtuigen met goed gevolg doorloopt, heb je al een belangrijke basis gelegd voor een succesvolle inboundmarketing campagne. Naast meer relevante bezoekers, ontvangt je ook relevante leads.

Nu volgt het activeren van deze leads om zodoende deze tot klant te maken. Niet elke lead is al ‘verkoopklaar’, maar dat maakt hem/haar niet minder interessant. Met Lead Nurturing zorg je er voor dat je een relatie met de potentiële klant opbouwt. Hem als het ware warm houdt zodat hij, wanneer hij verkoopklaar is, uiteindelijk bij jou koopt.

Probeer je je leads te snel het aankoopproces in te jagen, dan loop je de kans dat ze afhaken en uiteindelijk ergens anders hun aankoop doen.

Belangrijk hierbij: Mail campagnes, workflows en marketing automation


Inspireren
je hebt je klanten op de juiste manier geactiveerd en hebt met de inboundmarketing campagne al een aanzienlijk aantal klanten verworven. Maar je wilt ze ook tevreden houden, zodat ze terugkomen. Sterker nog, je wilt fans van ze maken. Ambassadeurs van jouw merk! Stimuleer klanten tot ambassadeurschap en waardeer hen met exclusieve content, loyalty rewards en geweldige customer support en assistentie.

Belangrijk hierbij: Events, E-mail, Social Media, Loyalty Rewards

De uiteindelijke katalysator van een succesvolle inboundmarketing strategie
Om alle stappen zo succesvol mogelijk te laten verlopen en jouw inboundmarketing strategie zo effectief mogelijk te maken, is een continue analyse vereist. Check, voer veranderingen door en blijf checken. Zodoende bent je flexibel genoeg om in te spelen op (grote) wijzigingen in de markt, doelgroep, etc.

Meer weten over inboundmarketing? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

freelancer