Marketing is een breed begrip waarbij de termen je soms om de oren vliegen. Dat kan behoorlijk verwarrend zijn en daarom leggen wij je een aantal belangrijke termen uit. Wat is nu precies ‘inboundmarketing’, ‘contentmarketing’ en ‘online marketing’ en nog belangrijker: wat is de relatie tot elkaar?
Wat is inboundmarketing?
Inboundmarketing is de aanduiding voor de geïntegreerde marketing aanpak. Je zet verschillende marketingmethoden in met als doel de websitebezoekers om te zetten naar concrete leads. Inboundmarketing is dus eigenlijk de paraplu waaronder content- en online marketing vallen. Om goede, relevante, content te creëren heb je inzicht nodig in de ‘buyer persona’ en de ‘buyer journey’. Wie zijn je websitebezoekers en hoe zoeken ze naar hun informatie? Er is tegenwoordig veel software beschikbaar om dit proces te analyseren. Met behulp van deze ‘Marketing Automation’ software kan content gerichter geschreven worden, zodat de informatie met de juiste online marketing via de juiste kanalen en op de juiste momenten de doelgroep bereikt.
Wat is contentmarketing?
We zien dat het grootste gedeelte van de ‘buyer journey’ zich online afspeelt. Maar liefst 70% van de ‘buyer personas’ oriënteert zich op het web en neemt op basis van deze informatie al een aankoopbeslissing. Ze hebben dan nog geen contact met je opgenomen. Het is dus erg belangrijk dat alle content op je website jouw unieke eigenschappen, USP’s, belicht, maar ook dat de inhoud aansluit op wat de bezoeker wil weten.
Biedt oplossingen en antwoorden
Met content bied je de bezoeker antwoorden in jouw specialisatie-gebied. Deze content kun je op verschillende manieren vormgeven. Je hebt de teksten op de website, maar je kunt ook blogs en video’s plaatsen, nieuwsbrieven versturen of infographics, e-books of whitepapers als download aanbieden. Je hoeft je bij het ontwikkelen van content niet uitsluitend te richten op jouw product of dienst. Beschrijf bijvoorbeeld eens het probleem of de vraag van waaruit de bezoeker mogelijk gaat zoeken naar informatie. Door de bezoeker oplossingen te geven, geef je ze aanknopingspunten waarmee ze zelf aan de slag kunnen en geef je ze het gevoel dat je ze begrijpt. Zo profiteer je van ‘thought leadership’. Je laat zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied en bereid bent om mensen echt te helpen. De kans is daarom erg groot dat ze jou benaderen voor meer informatie.
Wat is marketing automation?
Als de content klaar is, is het tijd om leads te gaan genereren. Leads zijn de daadwerkelijke aanvragen voor meer informatie over jouw product of dienst. Leads genereren kun je doen met behulp van marketing automation software. Hiermee kun je het gedrag van jouw websitebezoekers analyseren. Welke pagina’s hebben zij bekeken? Wat hebben de bezoekers gedownload? Op basis van deze informatie kun je leads een score geven en inschatten wie je wel en wie je niet kunt benaderen. Ook kunnen (contact-)formulieren worden aangemaakt die bezoekers moeten invullen om bijvoorbeeld een e-book, infographic of whitepaper te downloaden. Er kunnen vervolgens geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails verstuurd worden nadat een formulier is ingevuld. Op basis van de ingevulde informatie door leads kun je een workflow maken. Zo kun je de leads op regelmatige basis voorzien van relevante content.
Wat is online marketing?
Online marketing omhelst de verspreiding en het optimaliseren van jouw content om de vindbaarheid te verhogen. Hiermee kun je beginnen zodra de content klaar is, de website gevuld en de marketing automation software draait. SEO is een veelgebruikte term in online marketing. Het is de afkorting van Search Engine Optimalisation, ofwel zoekmachine optimalisatie. Door zoekmachine optimalisatie in te zetten kun je content en zoekwoorden beter afstemmen op het zoekgedrag van jouw doelgroep en ben je dus beter vindbaar op bepaalde termen.
Content kan op verschillende manieren worden verspreid. Zo kun je e-mailmarketing inzetten door nieuwsbrieven te versturen. Een andere optie om meer traffic te genereren is social advertising. LinkedIn, Twitter en Facebook bieden verschillende opties waarmee je je heel specifiek op een bepaalde doelgroep kun richten. Zo kun je doelgericht informatie verstrekken op het juiste moment aan de juiste persoon.
Tot slot is er dan nog SEA, niet te verwarren met SEO. SEA staat voor Search Engine Advertising en houdt in dat je betaalt voor advertenties op Google. Wanneer gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden of combinaties ervan komt jouw advertentie in de top van de zoekresultaten te staan. Deze advertenties worden gecreëerd in de eigen advertising-omgeving van Google.
Continu doorlopend proces
Inbound-, content- en online marketing zijn een continu doorlopend proces. Mensen en wensen veranderen, maar ook technologieën zijn aan verandering onderhevig. Daarom moet je continu jouw leads blijven analyseren om gericht je content te kunnen schrijven en verspreiden.
Informatie en contact
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Neem dan snel contact met ons op! Wij zijn telefonisch bereikbaar op 0229 27 27 00 of vul ons contactformulier in.