2017 is het jaar van de data, daardoor kunnen wij precies zien wat de doelgroep doet en waar zij behoefte aan hebben. Tegenwoordig is de doelgroep al snel verveeld en klikken of swipen ze weg. Om de juiste content te schrijven is het advies dan ook om de weg van de doelgroep te volgen. Want uiteindelijk wil jij de doelgroep aan je binden en dat doe je door ze precies te bieden wat zij zoeken.
De voorspelling van 2017
Er wordt al druk gezocht naar de juiste succesformule van 2017, wat werkt en wat niet? Het belangrijkste van het delen van content is dat je jouw doelgroep begrijpt. De content moet entertainen, emoties oproepen en aantrekkelijk zijn. Maar daarnaast moeten teksten vooral de vragen van de doelgroep beantwoorden, deelbaar zijn en voorzien in de behoeftes. Het leven is vluchtiger en sneller geworden. En dat is precies wat de doelgroep ook op het internet verwacht. Mensen hebben geen tijd om uren te zoeken op het internet maar willen direct een antwoord op hun vraag. De taak aan de marketeer is om de content zo te schrijven dat je de doelgroep precies geeft wat zij nodig heeft.
Blogs als leading contentmarketing tactiek
Het is voor veel bedrijven nog zoeken waar zij de focus op moeten leggen. Wat is effectief en welke kanalen kan ik het beste gebruiken? Uit recent onderzoek blijkt dat het gemiddeld aantal blogberichten per maand en per merk de afgelopen vijf jaar met 800 procent is gestegen. Tegelijkertijd werd opgemerkt dat het aantal shares op social media als Facebook, Twitter en LinkedIn met 89 procent af nam.
Waar dat aan ligt? Voornamelijk aan de overvloed aan berichten. Er wordt tegenwoordig zoveel gedeeld dat de doelgroep niet meer weet waar zij de focus op moeten leggen. Daardoor raken zij minder betrokken en willen geen content meer delen. Hoe kan je dit slim aanpakken zodat de doelgroep weer een band met jouw merk opbouwt? Daar zijn vier belangrijke richtlijnen voor in het leven geroepen:
Timing
Vanuit een analyse uit diverse data is gebleken dat bepaalde tijden beter werken dan andere als het gaat om het delen van de content. De meeste blogs worden gelezen op maandagochtend 11 uur, terwijl je woensdagmiddag rond 13 uur beter kunt vermijden. De zaterdag is een ideale dag om te bloggen als je veel reacties wilt. Leest jouw doelgroep vaker in de avonduren? Dan is het zeker de moeite waard om daar de focus op te leggen.
Een goede kop
We kunnen het niet vaak genoeg benoemen: een goede kop is alles! Dit is het eerste wat de doelgroep opvalt en vaak maken zij aan de hand van de kop de keuze: doorlezen of overslaan. Lees hier hoe je een goede kop schrijft.
Lengte
In 2016 werden er gemiddeld 718 woorden voor een blog gebruikt. Maar vanuit data blijkt dat de blogs nog langer mogen worden. Uit het dataonderzoek blijkt dat blogs met de lengte tussen de 1200 en 1400 woorden het beste scoren.
Opsommingen en lijstjes
Opsommingen en lijstjes zorgen er voor dat een blog overzichtelijk wordt en prettig is om te lezen. Maar ook hierbij geldt: overdaad schaadt. Zo wordt een blog zonder lijstjes vaker gelezen dan een blog met vier of meer lijstjes. Het ideale aantal van lijstjes en opsommingen is maximaal twee.
Hulp nodig bij het bereiken van jouw doelgroep?
Wil jij weten hoe jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken in 2017? Wij geven graag advies en helpen jou hier graag mee. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 - 27 27 00.