Facebook, Twitter, Youtube en LinkedIn zijn inmiddels wel bekend bij het grote publiek, evenals de commerciële mogelijkheden om jouw bedrijf of producten te promoten. Zo heb je het succes van KLM op Facebook, verdient Enzo Knol afgelopen jaar zo’n € 350.000 met zijn dagelijks vlogs op YouTube en had Heineken een succesvolle Twitter campagne rondom de Champions League, wat hen 1,2 miljard views en 7% meer aankopen opleverde.

Maar hoe zit dat nu precies met andere social-apps die er bij zijn gekomen? Als paddenstoelen schoten ze de afgelopen jaren uit de grond, nieuwe social-apps. De één succesvoller dan de ander, maar elk op zijn eigen manier een kans voor ondernemers om een product of bedrijf te promoten. Maar hoe kun jij ook je voordeel doen met social-apps als Snapchat, Instagram, Whatsapp en Tinder.

Succes behalen met Snapchat

Snapchat is een app die gebruikers in staat stelt foto’s en/of video’s te delen. Speciaal aan de app is dat de ontvanger de media maximaal 10 seconden kan zien, waarna het verwijderd wordt van de Snapchat server. Snapchat wordt voornamelijk gebruikt door jongeren. De teller van Snapchat stond begin 2015 op zo’n 1,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Wereldwijd heeft de app zelfs 100+ miljoen gebruikers.

Voorbeelden van bedrijven die Snapchat succesvol inzetten om hun bedrijf, producten of acties te promoten zijn Electronical, WWF en MTW.

Zo gebruikte Electronical, een Electronicawinkel, Snapchat voor het delen van kortingscodes. Een eerste inschrijving leverde een korting van £30 op bij het aanschaffen van een nieuwe laptop. Doelgroep voor deze actie waren voornamelijk studenten.

Het WWF gebruikte Snapchat in de #Lastselfie campagne, waarbij zij benadrukten dat de foto’s die zij laten zien zomaar de laatste selfie zouden kunnen zijn van het desbetreffende dier. Met de pakkende zin Don't let this be my #LastSelfie bereikten zij een grote doelgroep, mede door het feit dat er binnen 8 uur al 24 miljoen tweets gedeeld werden over de campagne.

Geordie Shore is een programma op MTV UK waarbij ook video geschoten is die niet geschikt was voor televisie. Om kijkers aan zich te binden besloot MTV UK om deze content via andere kanalen te delen. Aangezien Snapchat bij de doelgroep pastte werd de app gebruikt om dergelijke content te verspreiden naar kijkers die er daadwerkelijk interesse in hadden. Geen spam naar mensen die het niet interessant vinden; de media kwam enkel en alleen bij relevante gebruikers terecht.

Interactie stimuleren op Instagram

Instagram is een gratis social media platform waarbij foto’s en/of video’s gedeeld kunnen worden met volgers. De belangrijkste toegevoegde waarde van Instagram is te vinden in het aantal filters dat gebruikt kan worden om de media te verfraaien.

Bij het delen van berichten kunnen hashtags (#) gebruikt worden om andere foto’s en video’s te zien die dezelfde hashtag gebruiken, bijvoorbeeld #zomerjurk. Daarnaast kan dit ook heel innovatief gebruikt worden. Mercedes Benz, CBS en Ikea deden het!

Voor de lancering van de nieuwe Mercedes Benz GLA Compact SUV in 2014 gebruikte het automerk Instagram als soort virtuele shop. Hierin konden (potentiële) klanten en geïnteresseerden hun eigen versie van de nieuwe auto samenstellen. Door het slim gebruiken van hashtags konden zij zelf beslissen welke kleur, velgen en bijvoorbeeld dak hun droomversie van de Mercedes Benz GLA zou moeten hebben.

CBS maakte slim gebruik van de bekendheid en fans die hun sterren hebben. Eén van de sterren kreeg een week de toegang tot het account om zodoende de volgers een inzicht te geven in hun dagelijkse leven. Door dit voor een aantal opeenvolgende weken te doen, kreeg de televisiezender er binnen no-time een grote groep relevante volgers bij op Instagram.

Ikea kwam in 2014 groot in het nieuws toen bleek dat de Zweedse meubelgigant een heuse website had gebouwd in Instagram. Om de 2014 collectie te promoten had IKEA voor een selectie van 32 items een eigen Instagram account aangemaakt. Door het onderling linken van deze accounts met hashtags, konden gebruikers gemakkelijk van het ene naar het andere account en zodoende de gehele collectie aanschouwen. Daarnaast was het interactief, doordat volgers zelf foto’s toe konden voegen van het desbetreffende product in hun huis. Zo werden de accounts een mooie inspiratiebron voor potentiële kopers.

Persoonlijk contact via Whatsapp

Whatsapp is een direct messaging app waarmee gebruikers berichten kunnen delen. Dit kan 1-op-1, maar ook in groepen met zogenaamde groepsgesprekken. Whatsapp heeft zo’n 9 miljoen gebruikers in Nederland.

Eén van de eerste bedrijven die Whatsapp in Nederland grootschalig is gaan gebruiken om contact te hebben met klanten en potentiële klanten is NRC Media, met NRC Q. NRC Q is een nieuwe toonaangevende digitale zakenpublicatie met artikelen over bedrijven, de zakenwereld, je carrière en het combineren van werk en privé. Op de website worden dagelijks meerdere artikelen gedeeld, welke je ook (max. 3 per dag) via Whatsapp kunt ontvangen als je je hiervoor aanmeldt. Makkelijk en snel op de hoogte van het laatste nieuws dus!

‘Persoonlijk’ contact via Tinder

Tinder is een gratis dating-app waarbij gebruikers, op basis van foto’s, aan kunnen geven of ze de ander leuk vinden of niet. Zien gebruiker A en B elkaars foto en zij vinden elkaar beide interessant, wordt naar rechts ‘geswiped’ en kunnen zij met elkaar chatten. De chat kan enkel tot stand gebracht worden als gebruikers elkaar interessant vinden en kan op ieder moment afgebroken worden. Momenteel telt Tinder zo’n 1,5 miljoen gebruikers in Nederland.

In Nederland zijn er nog geen bedrijven te vinden die Tinder gebruiken als marketinginstrument, maar in Amerika zijn al meerdere interessante cases geschreven. Waaronder bijvoorbeeld de Puppy Love campagne van Social Tees Animal Rescue en de promotie van televisieserie Suits.

De Puppy Love campagne van Social Tees Animal Rescue  was er op gericht om de honden die bij hun verbleven zo snel mogelijk een nieuw baasje te geven. Uiteindelijk bleek Tinder hiervoor een uitstekende oplossing! Elk hondje kreeg zijn eigen Tinder profiel, waarna er bij een match direct gechat werd ‘namens de hond’. Uiteindelijk resulteerde dergelijke chats vaak in een kennismakingswandeling tussen hond en de match. Uiteindelijk heeft Social Tees Animal Rescue verschillende honden een nieuw huisje kunnen bieden dankzij Tinder. Waarschijnlijk komt dit mede door het feit dat het bedrijf binnen een uur al 1.500 matches had!

Om de televisieserie Suits te promoten heeft het promotieteam Tinder profielen aangemaakt van de hoofdpersonages uit de serie, Harvey en Rachel. Omdat de doelgroep van Suits overeenkomt met de doelgroep van Tinder (mensen tussen de 19 en 49 jaar) bleek dit een uitstekende combinatie. Er werden matches gemaakt tussen de hoofdpersonages en andere Tinderaars, waarna de match uitgenodigd werd om eens kennis te maken met Suits door een aflevering te bekijken. Uiteindelijk heeft deze actie, mede ook door de grote aandacht die de campagne kreeg, veel kijkers opgeleverd voor de televisieserie!

Wat is voor mij dan relevant?

Benieuwd wat voor jouw organisatie een interessante social-app kan zijn om jezelf of jouw product te promoten? Neem gerust eens contact met ons op. Je kunt ons bereiken via 0229 27 27 00, onze chat of het contactformulier. Natuurlijk kun je ons ook altijd een Tweet sturen via @ipsis.

Suits