Het is je vast en zeker niet ontgaan; Apple introduceerde afgelopen weken hun nieuwe update waarbij Apple haar privacywetgeving versterkt. Daarmee maakt Apple ook bekend dat Facebook en andere apps na de iOS14-update niet langer zomaar gegevens mag opslaan en worden functies van Facebookadvertenties standaard geblokkeerd. Dit heeft gevolgen voor bedrijven die adverteren op Facebook en Instagram. In dit artikel leggen we je uit hoe het precies zit en hoe je de impact kunt beperken.
Wat is de situatie?
Apple maakte in 2020 bekend dat ze aan alle gebruikers van de App Store toestemming vragen om data, die verstuurd wordt via Apple’s App Tracking Transparancy framework, te mogen gebruiken. Je moet als gebruiker dus toestemming geven om tracking van apps toe te staan. Geeft een gebruiker aan niet gevolgd te willen worden, dan is het meten van resultaten in Facebook niet meer mogelijk. En dat zorgt ervoor dat er door Facebook heel veel minder geld wordt verdiend. Maar het zorgt er ook voor dat bedrijven die adverteren hun resultaten niet goed kunnen meten.
Impact voor gemiddelde Facebook adverteerder beperkt
Voor Facebook adverteerders lijkt de impact redelijk beperkt aangezien het vooral om advertenties gaan die in het Audience Network worden vertoond. De meeste adverteerders zijn vooral zichtbaar in de newsfeed en Stories van Facebook en/of Instagram. Het grootste nadeel van deze nieuwe update gaan we terugzien bij adverteerders die App Install als campagnedoelstelling gebruiken.
Van opt-out naar opt-in
Het App Tracking Transparency framework (ATT) geeft Applegebruikers van iOS14 meer controle over de data die ze delen. Concreet: iedere app die jij installeert moet eerst vragen of zij jouw gegevens mogen delen. Die melding ziet er zoals bijgaande afbeelding uit. Daarnaast moet elke app in de App Store duidelijk vermelden wat hun privacybeleid is. Facebook heeft aangegeven dit niet te gaan implementeren voor de apps die binnen Facebook vallen zoals Instagram, Messenger en WhatsApp.
Het gaat verder dan alleen Facebook
Met name Facebook laat zich erg uit over deze nieuwe update en is het er uiteraard niet mee eens. Maar deze update van Apple heeft invloed op álle apps in de App Store, dus ook op LinkedIn, Pinterest, Snapchat en TikTok. Ook hier wordt een pop-up laten zien en krijgen gebruikers de keuze om wel of niet gevolgd te worden. Adverteer je op deze apps? Dan moet je voor een back-uptracking zorgen.
Voorbeeld situatie
We geven je een concreet voorbeeld. Stel jij speelt een spelletje op je iPhone. Deze app heb je gratis gedownload en is ook gratis te gebruiken. De appontwikkelaar verdient geld via advertenties door het plaatsen van in-app advertenties. Om dit mogelijk te maken deelt de app de unieke IDFA-code van jouw telefoon met onder andere Facebook en Google. Die kunnen deze unieke code vaak matchen met één van hun onderdelen.
Facebook kan dit dus kan linken aan jouw Facebookprofiel en vervolgens de advertentieruimte in het spel via de Facebookadvertentieveiling verkopen aan de adverteerders die jou willen bereiken op basis van de kenmerken van jouw Facebookprofiel. Zo kan het zijn dat een webshop waar jij een paar dagen geleden een product hebt bekeken jou in de app weet te bereiken door middel van een gepersonaliseerde remarketing campagne op Facebook. Dankzij de Facebookpixel op websites en de IDFA die de app heeft doorgegeven kan Facebook de match maken en de advertentie in de app plaatsen.
Door de update kan het zijn dat de gebruiker niet meer gevolgd wil worden. Zo worden verkopen, websitebezoeken en interactie met de advertentie niet meer gemeten. Hierdoor weet je niet voor hoeveel conversie de advertentie heeft gezorgd. Hierdoor wordt het moelijker om campagnes te optimaliseren. Gelukkig bestaan er andere mogelijkheden. De browserpixel-events via de website worden evengoed verzorgen en ook Conversions API events worden nog verzonden naar Facebook. En je kunt gelukkig nog steeds gebruikmaken van custom audiences en lookalike audiences.
Geen paniek, zo bereid jij je voor
Om je voor te bereiden heeft Facebook een aantal concrete actiepunten genoemd die elke adverteerder alvast kan uitvoeren.
- Breng het aantal conversiegebeurtenissen terug naar maximaal 8 per domein
Je bent straks beperkt tot het opzetten van maximaal 8 conversiegebeurtenissen per websitedomein. Advertentiesets die optimaliseren voor een conversiegebeurtenis worden gepauzeerd wanneer Facebook de ATT-structuur van Apple implementeert. Het is mogelijk om de selectie van je conversiegebeurtenissen te bewerken in de eventsmanager (Business Manager) van Facebook.
- Stel een conversie API in
De conversie API van Facebook is een alternatief voor de pixel en zorgt ervoor dat conversie naar Facebook worden verstuurd. Je bent met de API niet meer afhankelijk van cookies. Dankzij deze data kan Facebook jouw campagnes optimaliseren en kan jij jouw resultaten beter meten. Zorg er wel voor dat de cookiemelding en privacystatement op jouw website up-to-date zijn. Enkel van de mensen die toestemming geven mag de data ook daadwerkelijk verstuurd worden naar Facebook.
- Domein verifiëren bij Facebook
Daarnaast geeft Facebook aan dat het verstandig is om alvast (als je dit nog niet hebt gedaan) je websitedomein te verifiëren. Door je websitedomein te verifiëren, maak je duidelijk aan Facebook dat jouw website(s) ook in jouw beheer zijn en bij jouw bedrijf horen. Hier heb je meestal de hulp van je websitebouwer nodig.
Ondersteuning nodig?
Het advertentielandschap verandert snel. Maar zal altijd een belangrijk onderdeel van de marketing blijven. Zonder aandacht verkoop je niks en dat blijft. Ook de grote platformen als Facebook en Instagram zitten niet stil en zullen ongetwijfeld met nieuwe mogelijkheden en opties komen. Voor nu zullen we het moeten doen met de informatie die we hebben en ons daarop moeten voorbereiden.
We begrijpen dat het nog een beetje als hogere wiskunde klinkt. Kom je er zelf niet uit en kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.