Eindelijk, je nieuwe website staat online. Na een aantal weken ontwerpen en het schrijven van de content staat jouw website vanaf vandaag op het wereldwijde web en is deze toegankelijk voor iedereen die jou weet te vinden. Hoe je er voor kunt zorgen dát mensen je weten te vinden, daar helpt ipsis jou graag bij. Wij kunnen bijvoorbeeld een AdWords (+remarketing) campagne voor je opzetten of jou helpen met het bijhouden en aanvullen van de content op jouw website. Dit doen wij onder het mom van inboundmarketing, waarbij wij content creëren en verspreiden die past bij de wensen van jouw doelgroep.
Graag zelf in de weer?
Indien je jouw website graag zelf vindbaar wilt maken en dus wilt optimaliseren voor zoekmachines, kun je o.a. beginnen met het schrijven van blogs. Lees hier een aantal tips voor het schrijven van een succesvolle blog. Door het schrijven van blogs kun je op een ongedwongen manier jouw doelgroep aantrekken door de juiste zoekwoorden te gebruiken. Zo optimaliseer je de vindbaarheid van jouw website.
Maar wat meet ik dan? Wat is online succes?
Dat is een veel gestelde vraag. Je wilt natuurlijk een succesvolle website creëren door het continu optimaliseren van de vindbaarheid. Maar is een grote hoeveelheid websitebezoekers dan de belangrijkste indicator die aangeeft of een website succesvol is? Nee, zeker niet. Want je kunt 100.000 bezoekers per jaar op je site hebben, maar als 80% bouncet en maar 0,001% van de 20% relevante bezoekers converteert, kun je nog niet spreken van een succesvolle website.
Onderstaand een overzicht van de meest belangrijke cijfers waaraan je een succesvolle website kunt herkennen. Deze data kun je allemaal vinden in Google Analytics.
Website KPI 1: Een laag bouncepercentage
Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat, direct na het binnenkomen van jouw website, de website weer verlaat. In feite laat het bouncepercentage dus zien in hoeverre jouw website relevant is voor de bezoeker en of jouw website voldoet aan zijn/haar verwachtingen.
Heb je een hoog bouncepercentage, dan voldoet jouw website waarschijnlijk niet aan de verwachtingen van de bezoeker. Probeer de behoefte van jouw doelgroep te achterhalen en creëer hier specifieke content voor. (bijvoorbeeld een blog over de belangrijke statistieken voor websites).
Website KPI 2: Pagina’s per bezoek en gemiddelde bezoekduur
Aan het aantal pagina’s per bezoek kun je zien hoeveel pagina’s websitebezoekers gemiddeld bekijken tijdens hun bezoek. Is dit enorm laag, dan is jouw website waarschijnlijk niet interessant genoeg voor jouw doelgroep. Je kunt dit verbeteren door gerichte informatie en pagina’s toe te voegen waardoor klanten graag verder lezen en meer informatie tot zich nemen, op jouw website.
Let wel op: Het aantal pagina’s per bezoek is niet zaligmakend. Het kan ook zijn dat jouw product of dienst zo specifiek is dat jij de enige organisatie bent die het aanbiedt, maar dat hij de juiste pagina niet direct kan vinden en dus flink wat pagina’s door moet om uiteindelijk te komen bij wat hij zoekt.
Dit alles staat natuurlijk in verbinding met de gemiddelde bezoekduur. Ga je starten met het schrijven van goede, interessante en informatieve blogs, dan zal je zien dat de bezoekduur ook omhoog gaat.
Website KPI 3: Aantal (unieke) bezoekers
Het aantal bezoekers dat Google Analytics laat zien in de statistieken is een samenvoeging van nieuwe en terugkerende bezoekers. Terugkerende bezoekers zijn bezoekers die jouw website al een keer bezocht hebben en terugkomen. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die jouw producten/diensten interessant vinden of mensen die nogmaals terugkomen omdat jij zoveel interessante informatie op jouw website deelt.
Een hoog aantal terugkerende bezoekers geeft aan dat jouw site interessant is voor de doelgroep. Probeer dus niet enkel jouw bezoekersaantal te verhogen maar ook het aantal terugkerende bezoekers. Het verhogen van het bezoekersaantal kan door goed geoptimaliseerde content te gebruiken en het aantal terugkerende bezoekers verhoog je door het continu toevoegen van nieuwe content, zodat jouw website interessant blijft en bezoekers graag terugkeren.
Website KPI 4: Conversies
Zoals al eerder verteld is het hebben van een groot aantal bezoekers niet genoeg. Het gaat erom wat je uit de website haalt, oftewel conversies. Binnen Google Analytics zijn een hoop conversies meetbaar. Contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, verkopen, etc. Hiervoor dien je doelen in te stellen in Analytics, zodat Google weet dat een doel behaald is (dus conversie gedaan) wanneer een bepaalde actie uitgevoerd wordt.
Heb je geen of weinig conversies dan kan het zijn dat jouw call to action buttons niet goed opvallen, jouw website er niet vertrouwd uitziet of dat je verkeerde afbeeldingen gebruikt.
Ook interessant om te weten wat scoort en wat niet
Naast bovenstaande KPI’s is het ook interessant om te weten wat de best gelezen pagina’s op jouw website zijn. Zodoende kun je analyseren wat informatie is waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en kun je hier afgeleide varianten van maken. Is een artikel over de verschillen van social media kanalen een goed gelezen artikel? Dan kun je een afgeleide artikel maken over bijvoorbeeld het monitoren van social media.
Meer weten?
Meer weten over website statistieken of wilt u weten of wij verbeterpunten aan uw website zien?