Eén ding is zeker; als ondernemer zit je niet stil. Er heerst altijd de vraag of het anders en/of beter kan. Vergeet bij deze vraag vooral jouw website niet. De website is één van de makkelijkste manieren om flinke stappen vooruit te zetten. Zorg dat je website up-to-date is en past bij de stijl van het bedrijf. Een verouderde website kan afbreuk doen aan de uitstraling en het imago van een bedrijf. In deze blog geven we 9 redenen waarom jouw website aan vernieuwing toe is.
Begin bij de basis: is het wel tijd voor een nieuwe website?
Websiteontwerpen en -technieken vernieuwen zich razendsnel. Zo ook verwachtingen van jouw klanten. De website moet meebewegen met die verwachtingen. Elke website komt op een gegeven moment op een punt waarop het rendement afneemt en een nieuwe website de investering waard is. Tip: houd de statistieken van de website bij. Zo kun je de effectiviteit van de website meetbaar maken. De volgende onderstaande signalen zijn een teken dat jouw website aan vervanging toe is.
1. Een te hoog bouncepercentage
Voor de meeste wellicht geen onbekende term: bouncepercentage. Google Analytics definieert bouncepercentage als het percentage mensen dat naar de website komt en na het bezoeken van 1 pagina direct weer vertrekt. De reden voor vertrek is dat zij niet hebben gevonden wat ze zochten, niet genoeg interesse hebben in meer informatie of zij vonden de webpagina bijvoorbeeld te traag of moeilijk in gebruik. Een fris nieuw ontwerp of aanpassingen aan de website kunnen deze problemen oplossen en bezoekers overtuigen wel verder te kijken. Als het bouncepercentage consistent hoger is dan 70-90% is het vrijwel zeker dat een nieuwe website de moeite waard is.
2. De website weerspiegelt het bedrijf onvoldoende of helemaal niet
Een eerste indruk van de website maakt het verschil tussen een nieuwe klant of een bounce. Zorg ervoor dat de website aansluit bij jouw boodschap, merk en de huidige ‘pijnpunten’ van de doelgroep. Beweer jij in je communicatie voorop te lopen, maar straalt je website dit niet uit? Dan kom je niet geloofwaardig over. Om deze reden is het tijd voor een nieuwe website.
3. Langzame laadsnelheden van pagina's
Eén van de grootste problemen die we voornamelijk tegenkomen bij oude websites, is het te langzaam laden van de pagina’s. We leven in een wereld waarbij alles snel moet, zo ook dus de laadtijd van websites. We klikken liever naar een andere snellere website dan dat we wachten tot de website eenmaal geladen is. Lange laadtijden zorgen onder andere ook voor hogere bouncepercentages. Daarbij geeft Google voorrang aan snelle websites en helpt het mee bij de organische vindbaarheid. Een goede laadtijd is dus een must!
4. Nieuwe digitale wensen
Ben jij afgelopen jaar van start gegaan met een nieuwe dienstverlening die je het liefst online zou willen afhandelen? Helaas kom je erachter dat je website dusdanig verouderd is en deze optie niet geïmplementeerd kan worden. Het is tijd voor een website die het mogelijk maakt om met het bedrijf mee te groeien. Dit is één van de redenen waarom wij websites in het Umbraco CMS bouwen. Het geeft de volledige vrijheid om maatwerk toe te passen waar dat gewenst is zonder in te leveren op de gebruiksvriendelijkheid.
5. Het is minimaal drie jaar geleden dat de website is bijgewerkt
Ook aan websites zit een houdbaarheidsdatum. Deze datum hangt af van wat jij met de website doet en wat je ermee wil bereiken. Wil jij nieuwe klanten aanspreken en goed vindbaar blijven in de zoekmachines? Dan zal de website echt up-to-date moeten blijven. Tegenwoordig is een website van drie jaar oud al op pensioenleeftijd en wordt er aangeraden om de website te laten vernieuwen.
6. De content van de website is niet zelf te onderhouden
Als je op een interne of externe webontwikkelaar moet inschakelen om elke wijziging of toevoeging aan de website door te voeren, kost dit waarschijnlijk (te veel) tijd en geld. Umbraco is een gemakkelijk contentmangementsysteem, waarmee je zelf de website kunt onderhouden zonder technische kennis. Door middel van sjablonen en formulieren zijn eenvoudig nieuwe landingspagina’s, blogs en andere pagina’s toe te voegen aan de website. Umbraco is dus zeer gebruiksvriendelijk en een korte uitleg voor contentbeheerders is vaak meer dan voldoende.
7. Verwarrende websitenavigatie
We zien het veel voorbij komen: verschillende menu-opties in de navigatiebalk en een onduidelijke hiërarchie van de website. Zodra je de websitebezoeker te veel keuze oplegt, raken ze verdwaald of zien ze door de bomen het bos niet meer. Maak gebruik van een goed ontworpen navigatie. Hiermee leid je de bezoeker zo door de website heen. Potentiele klanten die de website bezoeken moeten automatisch begrijpen waar ze moeten klikken en met gemak kunnen navigeren naar de informatie waarnaar ze op zoek zijn.
8. Slechte leadconversieratio's
Zodra er onvoldoende leads of conversies vanuit de website komen is er werk aan de winkel. Soms is een kleine wijziging al voldoende. Maar in sommige gevallen is de volledige website toe aan vervangingen.
9. De site is niet mobielvriendelijk en responsive
Wist je dat het mobiele websiteverkeer wereldwijd goed is voor meer dan de helft van de websitebezoeken? Als een website niet mobielvriendelijk is, loop je direct al veel potentiële bezoekers en dus klanten mis. Zelfs als een website mobielvriendelijk lijkt, omdat deze responsive is, is dat tegenwoordig niet meer voldoende. Bedenk altijd dat het gedrag van een mobiele gebruiker anders is dan dat van een desktopgebruiker. Content bij mobielgebruikers wordt sneller geconsumeerd en dus ook sneller verwacht. Mobile-first websites laden sneller en zoekmachines meten hun zoekresultaten vanuit een mobiel standpunt, niet vanuit desktop. Wij adviseren je zodra je een nieuwe start maakt voor je website om een mobile-first wesdesign te overwegen. Dit zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden.
Besef je na het lezen van dit artikel dat jouw website aan vernieuwing toe is? Onze webdevelopers en marketeers gaan graag met je om tafel en helpen je om de juiste stappen te zetten en een optimale website te realiseren. Neem voor vragen contact met ons op!