Webshops, ze worden steeds belangrijker. Momenteel zijn er al ruim drie keer zo veel webshops als 2,5 jaar geleden (37.500 in maart 2012 tegenover 11.000 eind 2009). In dit artikel worden er negen redenen gegeven waarom een bedrijf een webshop nodig heeft.
1. Online consumentenbestedingen nemen toe
De consumentenbestedingen verschuiven van offline naar online. Dat betekent dat men minder in de winkel koopt en meer online.
2. Steeds meer consumenten gaan cross channel kopen
Cross channel kopen houdt in dat een consument bij aankoop van een product zowel offline als online kanalen heeft gebruikt. Een voorbeeld hiervan is de aankoop van een product in een offline winkel, terwijl de consument zich eerst online heeft geörienteerd.
Momenteel koopt 35% van de consumenten hun producten cross channel. In 2015 zal dit percentage stijgen naar 54%, waardoor het percentage consumenten dat alleen offline koopt zal dalen
3. Consumenten zoeken en vergelijken zowel online als offline
Consumenten zoeken en vergelijken hun producten zowel online als offline. In 2015 zal het percentage consumenten dat cross channel zoekt nog meer stijgen. In 2011 was dit percentage 45%, terwijl dit zal groeien naar 53% in 2015 (volgens cijfers van ABN Amro).
4. Inspelen op diverse koopmotieven
Eén van de belangrijkste koopmotieven voor consumenten om online producten te kopen, is het feit dat de consumenten kan winkelen wanneer hij maar wil. Overige redenen in onderstaande grafiek te zien:
5. Nieuwe klanten werven
Als een bedrijf ook een webshop heeft, kunnen er meer mensen worden bereikt. Door zoekmachineoptimalisatie en diverse vergelijkingssites kunnen er nieuwe klanten bij het bedrijf terechtkomen.
6. Regionaal ondernemen
Lokale retailers kunnen ook online regionaal targetten. Dit kan men doen door bij de bedrijfsvermelding in Google ook de webwinkel te plaatsen. Daarnaast biedt Google AdWords de mogelijkheid aan een retailer om alleen lokaal zijn klanten te benaderen. De retailer wordt wellicht herkend door de lokale bevolking waardoor de winkel direct herkenbaar en vertrouwd overkomt. Bijkomend voordeel is dat de kosten van adverteren ook lager uit vallen.
7. Een webwinkel starten kan heel eenvoudig
Het is erg gemakkelijk om een webwinkel te starten. Retailers kunnen ook gemakkelijk hun producten in de webshop plaatsen. De voorraden kunnen worden gekoppeld aan de fysieke winkel. Ook kunnen consumenten direct online producten kopen.
8. Leveranciers zijn al beschikbaar
Het vinden en binden van een leverancier is voor een startende webwinkelier vaak een lastige zaak. Voor retailers is dat niet het geval, omdat zij vaak al een relatie hebben met een leverancier. Indien een leverancier bereid is om zijn of haar producten via een retailer ook online te verkopen, kan een retailer direct van start met een online winkel.
9. Eenvoudig producten verzendklaar maken en verzenden
Een ander bijkomend voordeel is dat retailers eenvoudig producten verzendklaar kunnen maken en verzenden. De verschillende vervoerders bieden eenvoudige online toepassingen aan waarmee een webwinkelier zijn product verzendklaar kan maken (oa. Online verzendservice van PostNL). Daarnaast bieden DHL en PostNL de mogelijkheid om de pakketten bij de retailer op te halen.
Tot slot een advies
Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden. Gebruik de kennis en ervaring van een deskundige en laat je adviseren. Dat kost in eerste instantie geld, maar kan misstappen voorkomen. En dan? De concurrentie op internet neemt toe, het aantal webshops lijkt met de dag te groeien. Daardoor wordt het lastiger om op te vallen en je te onderscheiden. E-tailers vissen allemaal in dezelfde vijver. Zorg er voor dat uw webshop vindbaar is.
Heeft u interesse in een webshop?
ipsis kan dit voor u regelen! Meerdere bedrijven hebben al een webshop die door ipsis is gecreëerd. Belangrijk bij een webshop is dat het design perfect aansluit op uw doelgroep en de content en structuur goed aansluit op het zoekgedrag. ipsis maakt webshops met een overzichtelijke structuur en een aantrekkelijk ontwerp. Daarnaast biedt ipsis ook een maatwerk dienstenpakket ten behoeve van de vindbaarheid: ShopBoost.
Meer informatie over een webshop? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.
Bron: marketingfacts.nl